אני עובדת במקצוע טיפולי, האם מותר לי לטפל בגברים?

שלום רב,
אני עובדת במקצוע טיפולי ומעוניינת להתחיל לקבל מטופלים (גברים ונשים- אבל כרגע יש מטופלים גברים על הפרק) באופן פרטי בקליניקה משלי.
יש לי שתי אופציות לקליניקה:
א. בתוך הבית שלי (כניסה פרטית, לא בבניין) בחדר פנימי, כאשר הבית ריק (באופן מכוון).
ב. בבניין משרדים- כאשר יש אפשרות להיכנס לכל קומה, אבל הקומה שלי תהיה ריקה בזמן הטיפולים.
אני באופן אישי מעדיפה את החדר שבבית שלי.
אשמח לקבל תשובה לגבי דיני ייחוד. האם אפשרי לטפל בגברים באופן כזה? האם שניהם אפשריים או שיש אחד עדיף? אני מטפלת הרבה בגברים, תמיד בחדרים סגורים אבל תמיד כשהקומה מלאה באנשים.
הטיפול לא כרוך במגע כלל. וייערך תמיד בשעות הבוקר.
השאלה דחופה מכיוון שיש לי פניות על הפרק ואני צריכה לתת תשובה בימים הקרובים.
תודה רבה ויישר כוח גדול על פועלכן

התשובה:

שלום לך,

תודה על שאלתך.

דיני ייחוד, להבנתי, מחנכים אותנו לחיים שיש בהם רגישות. במבט ראשון נראה שדין זה הוא סייג בפני מציאות בה עלול להתקיים קשר אינטימי בין איש ואשה שאינם נשואים זה לזו.

ואכן, פרטי הדינים מוגדרים לפי בחינת הסבירות לקשר אינטימי בין המתייחדים.

עם זאת, איסור זה עומד בפני עצמו וזאת למרות ההבנה הברורה שגבר ואשה עשויים לעסוק בכל מיני עיסוקים שאין להם כל קשר למתח המיני הקיים בין גברים ונשים, הייחוד הוא קו גבול ברור אותו מציבה ההלכה, שמשמעותו שכאשר מדובר בגבר ואשה שאינם נשואים זה לזו, עצם ההימצאות במרחב אינטימי, ונפרד מהסביבה הכללית היא מצב בעייתי.

(טעם נוסף לאיסור ייחוד הוא הרחקה ממצב בו תתכן לזות שפתיים מצד החברה ביחס למתייחדים)

לאור הנחה זו אני מבקשת לבחון את פרטי שאלתך.

יחוד בין גבר אחד לאשה אחת נחשב לאסור מדאוריתא אם האישה נשואה ואסור מדרבנן במידה והאישה רווקה[1].

יחוד הוא מצב בו גבר ואשה שאינם נשואים נמצאים לבד במקום בו לא סביר שיכנסו אליו אנשים אחרים.

ניתן היה לומר כי מכיוון ומדובר על מפגש בהקשר מקצועי בלבד, הטירדה במלאכה מסיחה את הדעת מאפשרויות של קשר אינטימי. אולם אני סבורה כי במקרה שהצגת לא יהיה נכון להקל כך. הן מפני העובדה כי את אמנם טרודה במלאכה אך המטופל אינו טרוד, והן מפני אופי המפגש הטיפולי שגם כאשר אין בו מגע יש בו משום יצירת קרבה נפשית.

אם את נשואה המצב פשוט יותר בהנחה שאישך בעיר. ההנחה היא שאצל בני זוג נשואים הידיעה שבן הזוג עשוי להגיע מונעת את האפשרות לעברה.[2] (מובן שבקשר זוגי בריא אין צורך בתחושה זו כדי להמנע חלילה מקשר אסור, וזו אפשרות שאינה עולה על הדעת).

במצב זה יש יתרון לעבודה מהבית, אך גם בבניין המשרדים הדבר אפשרי.

אם אינך נשואה המצב מורכב יותר וצריך לייצר מצב בו המרחב יוכל להיות מופרע על ידי אנשים נוספים, זאת ללא הפרעה לטיפול ולמקצועיותו כמובן.

ניתן לתת מפתח של הבית או של חדר הטיפול בבניין לאדם נוסף ולתת לו אישור עקרוני להגיע.

פתרון זה ניתן ליישום בביתך הפרטי או בבניין המשרדים, וכדאי להעדיף את המקום בו הימצאותו לעתים של אדם נוסף תהיה אפשרית וסבירה יותר.

(לדעת חלק מהפוסקים ניתן להשתמש במצלמת אבטחה, במידה וזו קיימת, ולאפשר לאדם נוסף לצפות בה מעת לעת. פתרון זה אינו מתאים לכל סוג טיפול ומקצוע).

אני מאחלת לך הצלחה במקצועך ומקווה שתצליחי להוסיף טוב ולראות ברכה במעשייך.

אם תרצי לשוחח על  פתרונות ספציפיים יותר תוכלי לשוב להיות בקשר דרך האתר .

זיוית

הרבנית זיוית ברלינר היא יועצת הלכה, , וראשת מדרשת רוני- מדרשה בצהלי.

[1]תלמוד בבלי קידושין פ:, סנהדרין כ"א:, מחלוקת הראשונים ועייני רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק כ"ב שכתב שהאיסור מדברי קבלה.

[2]שולחן ערוך אבן העזר סימן כ"ב, ט"ז שם בהבנת דעת רש"י בקידושין פ"א:

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן