למה אין התייחסות הלכתית למכנסיים רחבים והאם הם נחשבים צנועים?
שלום, אני רואה הרבה התייחסות ושיח סביב מכנסיים לנשים אך ממש מעט התייחסות, למכנסיים רחבות לנשים שלמיטב הבנתי ולימודי יכולות להיות מותרות. האם חוסר ההתייחסות נובע מהטריקיות של ההגדרה או שישנן בעיות הלכתיות שפספסתי?
תודה מראש!
תשובה
שלום לך,
קודם כל אני רוצה להפנות אותך לדיונים הלכתיים מאירי עיניים במקור האיסור ועל המקום להתיר, אצלנו בשו"ת משיבת נפש. תשובות של הרבנית רחל קרן (כאן) והרבנית שלומית פיאמנטה (כאן).
בהמשך לדבריהן אומר שישנה מחלוקת בין הפוסקים האחרונים ביחס למכנסיים רחבים.
אין בעיות הלכתיות שפספסת אלא מחלוקת על מהם גבולות איסור כלי גבר, וכן חשש מהטריקיות שהזכרת – חוסר היכולת לקבוע מהם מכנסיים רחבים.
יש המתירים ללכת עם מכנסים רחבים המיועדים לנשים, כאלו שאינם הדוקים ואינם קצרים מידי. לעומת זאת יש המחמירים גם במכנסיים רחבים דוגמת הרב אליעזר מלמד (כאן).
גם למחמירים, יש המתירים לבישת מכנסיים נשיים רחבים, ועדיף תחת חצאית בזמן פעילות בחוץ כטיולים, רכיבה על אופניים, וכדומה (שו"ת באהלה של תורה, מאת הרב יעקב אריאל, חלק ה סימן ט; עמ' 103-104).
הרמב"ם (הלכות עבודה זרה יב,י) פסק לגבי 'לא ילבש גבר בגדי אישה' שהאיסור חל רק כשברור מהו כלי המיוחס לאשה והוסיף "הכל כמנהג המדינה". משמע, שהכל תלוי בנורמה, ומכאן דעת המתירים, שבמקום בו נהוג שנשים ילבשו מכנסיים, אין בכך איסור.
הרב עובדיה יוסף (שו"ת יביע אומר, חלק ו יו"ד סי' יד) דן בשאלה האם איסור "לא ילבש", התלוי במנהג המקום, נקבע על פי המקובל בחברה היהודית שומרת המצוות או גם על פי החברה הכללית, וכתב שהדבר שנוי במחלוקת (על פי ה'פרישה' ביו"ד סי' קפב סק"ה). לדעתו במכנסיים המיוחדים לנשים אין איסור "לא ילבש". ועדיין, בשל ההיבט של צניעות, כותב הרב עובדיה: "מודה אני שאין להתיר כאן לכתחילה לבישת מכנסים אלה לבנות".
לאור שאלתך, ממנה אני מבינה שלמדת את הנושא בעבר, אני מבקשת להרחיב בנקודה נוספת, משמעותית בעיני היוצאת מהמקורות הנ"ל. דגשים אלו משקפים לעניות דעתי היבט נוסף וחשוב שיש לעמוד עליו בסוגית המכנסים, והוא הנורמה החברתית.
מעבר לבירור של מה נהוג ונורמטיבי בתרבות או בחברה הספיציפית בה את חיה, אני שומעת כאן גם הנחיה חינוכית תורנית. על כל אישה להפעיל שיקול דעת בריא ולשאול עצמה עד כמה היא דומה לסובב אותה ואולי חשוב מכך, עד כמה היא מבקשת להידמות לחברה. כמו כן, האם חשוב לה שידעו לאיזו חברה היא משתייכת או רוצה שישייכו אותה. בלבוש יש לא רק אמירה אישית פרטית אלא גם אמירה חברתית. לצערי, איננו חיים בעידן בו לבוש של אדם בכלל ונשים בפרט, הוא משני למהות הפנימית. ולכן, הלבוש שלנו גם משייך אותנו חברתית לקבוצה כזו או אחרת. גם כאן, עלייך לקחת בחשבון מחירים לכאן ולכאן.
אחת הסיבות שהמחמירים משמיעים היא שיש חשש שלבישת מכנס רחב תסלול את הדרך ללבישת מכנס צר. אני סבורה שזהו מרחב הבחירה שבו עלינו לחנך עצמנו ולתהות על בחירותינו ולהכיר עצמנו, את הגבולות שלנו, להפעיל שיקול דעת ושכל ישר.
דווקא באזורים האפורים של ההלכה, שאינם פסיקה מוחלטת של אסור או מותר, אלא של חומרה או קולה – כאן מרחב הבחירה שלנו מאותגר יותר כי הוא מצריך היכרות עמוקה עם עצמנו. להכיר בחולשותינו וחוזקותינו, בגבולות האדומים שלנו והמקומות בהם אנו מבקשים לקחת על עצמנו יותר מהמותר. כמו בכל מרחב אחר בחיים האמונים, הרשות בידינו לבחור לכאן או לכאן ועלינו להתאמץ לבחור בדרך שתיקח אותנו מעלה להיות ראויים למתנות הייחודיות שקיבלנו מאת ה'.
מאחלת לך שתמשיכי לשאול שאלות טובות המבקשות לרדת למהותם של דברים,
בברכה
יפית