האם שייך לומר קריאת שמע וברכותיה ללא תפילת העמידה?
לאחרונה הייתי בקשר עם אדם שלא שומר תו"מ שהתקרב לדת והוא מספר לי שהוא מניח תפילין ואומר שמע ואח"כ ואחר אמת ויציב עד גאל ישראל וזהו הוא לא מתפלל תפילת עמידה.
רציתי להעיר לו כמה דברים אבל חשבתי אולי עדיף לשתוק כמו בסיפור הידוע של הבעש"ט שהיה יהודי שהתפלל כל הסידור גם של שבת וגם של יו"ט והיה לו גלוי מן השמיים שמשמים רוצים דווקא תמימותו של יהודי ולא להעיר לו מה להתפלל ומה לא אשמח לדעת האם ניתן לקחת מהסיפור הזה למעשה
ולעצם הענין רציתי לברר
1- האם ד' פרשיות שבתפילין זהו תנאי לקיום מצוות תפילין או די בקריאת שמע?
2- אדם שלא מתפלל בכלל שמונה עשרה האם יש לו בכלל להגיד מ"ויציב" עד "גאל ישראל" זה דבר שקשור לתפילה או לקריאת שמע?
תשובה
שלום רב לך.
ראשית כל מרגש ויפה שאותו אדם משתף אותך שהוא מתחיל בקיום תו"מ בקצב שמתאים ונכון לו.
אנסה לענות לך על השאלות ברמה העקרונית אבל חשוב לזכור שכשאדם מתחיל תהליך של תשובה, הקצב וההתקדמות תלויים בו, ביכולות שלו וברצון שלו.
א. בהתלבטות שלך האם לשתוק או להעיר, אני רוצה להזכיר שיש טווח גדול בין שתי האפשרויות. אין מה להעיר מצד אחד ומצד שני אין צורך לשתוק. יתכן והוא עדיין לא מכיר את כל התפילה. אפשר לשאול אותו אם היה רוצה ללמוד עוד. האם הוא יודע שעיקר התפילה הוא דווקא תפילת עמידה שמגיעה אחרי ברכות קריאת שמע. וכן הלאה.
ב. הסיפור היפה על הבעש"ט מלמד אותנו שיש ערך מאד גדול לכל תפילה, גם אם היא שגויה ולא מדויקת. הבעש"ט הדגיש מאד את מימד הכוונה בתפילה, כנראה כדי לאזן תפיסות שהדגישו את המימד ההלכתי של התפילה ואיבדו את הכוונה והרגש. אכן יש ערך גדול בתפילה בכוונה, גם אם לעיתים אינה מדויקת הלכתית. יחד עם זאת, בתפיסתנו ההלכתית, אנחנו מאמינים שיש ערך גם לפרטים המעשיים של מה מתפללים ומתי. כבר בדברי חז"ל אנו רואים את המתח בין "תפילת קבע" לבין "תפילת תחנונים"- חכמים לאורך הדורות ניסו ליישב את המתח הזה ולדבר על תפילות שיש בהן מימד של קבע ויחד עם זה לא מאבדות את האותנטיות ומימד התחנונים שבהן.
ג. לגבי שאלת תנאי קיום מצוות תפילין, לא לגמרי הבנתי את שאלתך. גם אדם שרק מניח תפילין ללא תפילה בכלל- מקיים מצוות הנחת תפילין כיוון שזוהי מצווה עצמאית. נהגו להתפלל את כל תפילת שחרית עם תפילין ובמקרה שאין אפשרות להתפלל את כל התפילה עם התפילין- נהגו להסתפק באמירת קריאת שמע עם התפילין. במקרה של המכר שלך, במידה והוא יודע להניח, ומניח תפילין ביום ולא בלילה, הוא מקיים מצוות תפילין. קל וחומר אם הוא אומר קריאת שמע.
ד. לגבי שאלת החיבור בין קריאת שמע לתפילת העמידה, השאלה פה טובה מאד. אכן אלה שתי מצוות שונות וחשבות, במצוות קריאת שמע ישנה קבלת עול מלכות שמים, שהיא הבסיס לקיום כל המצוות ובמצוות תפילה, שעיקרה תפילת השמונה עשרה, מרבים בשבח, בקשה והודיה. תפילת העמידה מכונה בפי חז"ל "עבודה שבלב" ונתקנה כנגד קרבנות התמיד שלש פעמים ביום. לכל אחת ממצוות אלו יש זמנים שונים ודינים שונים. יחד עם זאת, חז"ל לימדו אותנו שיש "לסמוך גאולה לתפילה" (מסכת ברכות דף ד עמוד ב, שולחן ערוך ס"ו, ז-ט)- כלומר לחבר בין ברכות קריאת שמע שמסתיימות ב"גאל ישראל" לתפילת עמידה.
לכן, התשובה כאן מורכבת- אמנם ברכת "גאל ישראל" היא ברכת קריאת שמע אבל יש לחבר בינה לבין תפילת עמידה ולא לעצור אחריה. (מה לגבי ברכות שלפני קריאת שמע. אותם הוא אומר?)
אני מאמינה שבמידה ואותו אדם בתהליך למידה של מצוות התפילה, הוא ילמד שעליו להסמיך גאולה לתפילה ולהמשיך בתפילת עמידה.
בכל מקרה, את יכולה להפנות אותו אלינו לשאלות.
בהצלחה רבה לך וגם לו.
בת שבע סמט