תינוק מעל לגיל שנתיים שלא יונק 72 שעות,זה נכון שלא יכול להמשיך לינוק?

שלום,
הבן שלי כמעט בן 4.5 ויונק.

לפני כמה שבועות היה נראה לי שכמה מההנקות היו קצרות מידי, ולכן ניסיתי אח"כ לסחוט חלב מהשד ולא יצא לי כלום. אז החלטתי שגם לו כבר לא יוצא כלום ושבעצם אפשר לסיים עם ההנקה. כמה ימים כשהוא ביקש לינוק אמרתי לו לא, והצעתי חיבוק או משהו אחר.

אחרי כמה ימים היו כמה פעמים שהוא ביקש וממש התעקש ובכה (או שבא אלי בלילה למיטה וביקש) ולא היה לי כוח להתנגד ונתתי לו

לפני זמן מה שמעתי שאם תינוק מעל גיל שנתיים לא יונק 72 שעות אז אסור לו להמשיך לינוק. אבל אמרתי לעצמי שהרי ממילא לא יוצא לו כלום אז מה זה משנה.

ואז ראיתי שבצד אחד כן יצא לו קצת חלב (לא יודעת כמה אבל כן היה לבן)בצד השני נראה לי שלא אם כי הוא כן ינק שם זמן מה.

מאז הוא ממשיך לבקש. לפעמים אני מסרבת לו ואם הוא מאוד מתעקש או בא בלילה – אני נותנת לו.
האם מותר לי להמשיך לתת לו לינוק?

תשובה:

המודעות לחשיבות של ההנקה הולכת וגוברת ובשנים האחרונות נשים רבות עושות מאמצים גדולים על מנת להיניק במשך תקופות ארוכות את ילדיהם. נשים היוצאות לעבוד נתקלות באתגרים לא קלים בניסיון לתמרן ולהמשיך להיניק אך גם להיות מסורות למקום העבודה ולמלא את תפקידן כראוי. המחוקק הלך לקראת נשים מיניקות בהורדת מספר שעות העבודה שהיא חייבת בהן בתקופה זו, אולם לא די בכך והמתח הכרוך בניסיונות הכלליים לספק לתינוק את צרכיו נתקל לעיתים בצורך להכריע בין העבודה ובין ההנקה. לדילמה הזו מצטרפת ההנחה שכשהתינוק נגמל אין לחזור ולהיניקו. כך קורה למשל שאישה שנוסעת לכנס של שלושה ימים או טסה לחו"ל לרגל ענייני עבודה ומתנתקת למספר ימים מן התינוק שואלת את עצמה אם מותר לה לשוב להיניק למרות פסק הזמן שנכפה עליה ועל תינוקה.

על מנת לברר את העניין כדאי לחזור אל המקורות הראשוניים. יש מחלוקת תנאים בין ר' אליעזר ור' יהושע לגבי משך ההנקה המותר (כתובות ס). ר' אליעזר מתיר להיניק במשך כ"ד חודש (כשנתיים), ואילו ר' יהושע מתיר עד ארבע וחמש שנים. להלכה נלקחו שתי הדעות בחשבון. הבחינו בין תינוק גדול וחזק  שיונק עד ארבע שנים ובין תינוק חלש וחולה שיונק עד חמש שנים, ואילו הגיל של שנתיים נקבע כקו הגבול שלגביו אנו אומרים שאם התינוק כבר בן שנתיים, והוא נגמל מן היניקה, אסור לחזור ולהיניק אותו. משך ההפסקה המגדירה תינוק כמי שנגמל אף הוא נדון ובירושלמי מובא:

פירש- אין מחזירין אותו

עד איכן?

רבי יעקב בר אחא רבי חייה בשם רבי יוחנן עד מעת לעת

רבי חזקיה רבי אבהו בשם רבי שמעון בן לקיש עד שלשה ימים מעת לעת (ירושלמי נידה, פרק א הלכה ד)

הדיון בירושלמי מתייחס לתינוק שפירש מן ההנקה ונקבע שאין מחזירים אותו. משך הפרישה נתון במחלוקת בין ר' יוחנן וריש לקיש. ר' יוחנן סובר שדי ב24 שעות של הפסקה על מנת שהתינוק ייחשב כגמול. ואילו ריש לקיש סבור שמדובר ב72 שעות של הפסקה עד שהתינוק נחשב לגמול. להלכה פוסקים כריש לקיש, ותינוק שנמנע מיניקה במשך זמן קצר מ 72 שעות עדיין נחשב ליונק ברציפות. אולם הדיון בירושלמי לא תם והוא ממשיך בבירור נסיבות הפרישה או הגמילה:

במה דברים אמורים? בזמן שפירש מתוך בורייו

אבל אם פירש מתוך חוליו מחזירין אותו מיד

ובתינוק שאינו של סכנה

אבל בתינוק שהוא של סכנה אפילו לאחר כמה מחזירין אותו מיד (שם)

מקטע זה בירושלמי עולה שהנסיבות של ההפסקה חשובות ומשפיעות על ההכרזה על תינוק כגמול. אם התינוק נמנע מן ההנקה למרות שהוא בריא אזי הוא גמול. אך אם התינוק נאלץ להפסיק לינוק כיוון שהוא חולה (אולי אין לו תיאבון, אולי הוא מתקשה לינוק בגלל שהוא מצונן וכיו"ב) אז גם אם ההפסקה היתה ממושכת מ 72 שעות עדין הוא יוגדר כתינוק יונק. מכאן שההכרזה על תינוק כגמול תלויה בבחירה שלו להפסיק לינוק. אם היה אנוס ועל כן לא ינק אפשר לומר שהוא עדיין נזקק ליניקה ועל כן יהיה מותר בה. לפי זה, אישה שיצאה לרגל עבודתה למספר ימים מן הבית והשאירה תינוק מעל גיל שנתיים שיונק, אם כשתחזור לביתה התינוק ימשיך לינוק, נראה שהדבר יהיה מותר (יורה דעה סימן פא).

במקרה המיוחד שאת מתארת, מצד אחד ברור שהילד לא נגמל. הוא לא הפסיק מעולם להתעקש על היניקה, ורק מצידך החלטת להפסיק. ומכאן שהתינוק אינו גמול ויכול להמשיך לינוק. מצד שני, מדובר בתינוק באמת גדול מאוד ועל סף הגבול הקיצוני שקבעו חכמים לסוף תקופת ההנקה לתינוק חלש. איני מכירה את בנך, ואת חוסנו הבריאותי. אבל בקרוב מאוד תצטרכי לגמול אותו בכל מקרה. מניסיוני האישי אני יודעת שתקופות הנקה ממושכות בדרך כלל מסתיימות בקושי מסוים מצד הילד והתיאור שלך של ילד שבא ומתחנן ולא מרפה, אינה חריגה. בסופו של דבר, אם הגעת למסקנה החינוכית וההתפתחותית שהילד יכול להסתדר ללא הנקה אולי בכל זאת שווה להתעקש על גמילה. בסוף, הוא ימצא תחליפים לחסך הזה, ואולי הדבר הנכון אינו להמתין ואינו להסס אלא להכריע, ודווקא כעת כשאת כבר נשמעת חצויה ושאינך שלמה עם ההנקה כמו בעבר.

בברכה,

מיכל

הרבנית מיכל טקוצ'ינסקי היא ראשת בית המדרש לנשים בהיכל שלמה. וראשת תוכנית ההלכה במגדל עוז.

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטי בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כדבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.