האם מותר להתפלל בישיבה כשאני במחזור וכואב לי?
היי. קודם כל תודה רבה על האתר, ועל המענה לשאלות.
כשאני במחזור ויש כאבים חזקים, לאיזה חלקים בתפילה אני חייבת לקום?
לברוך שאמר? לקדיש?
תודה רבה
תשובה
שלום לך,
אשריך שאת מקפידה על תפילה, ומתמידה בכך גם בעת שאת סובלת מכאבים. יהי רצון שישמעו תפילותייך ברחמים!
אנו נוהגים לעמוד בחלקים שונים של התפילה ויש כמה חלקים בהם יש מנהגים שונים, אך בפועל התפילה העיקרית שחשוב לעמוד בה היא תפילה העמידה (שו"ע או"ח צד) (ראי בהרחבה 1). יחד עם זאת, אם העמידה באה על חשבון היכולת של האדם להתכוון בתפילה אז יש להסיר את המטרד כדי שיוכל להתכוון בתפילה (2).
אדם חולה יכול להתפלל כשהוא יושב או אף שכוב על צידו (שם סעיף ו) בתנאי שהוא מצליח להתרכז בתפילה. כשאת כאובה בעקבות המחזור את נחשבת לחולה ויכולה להתפלל את התפילה כולה בישיבה אם זה מאפשר לך להתפלל (3).
כיצד להתפלל בישיבה – אם יש לך אפשרות לעמוד באופן חלקי, אז החלק החשוב ביותר לעמוד בו הוא בברכת אבות (שם ד), ובכריעות (משנ"ב שם ס"ק כ). אך אם קשה לך לעמוד, תוכלי להניד בראש כדי להשתחוות בישיבה.
אם מתאפשר, עדיף לשבת עם רגליים צמודות כפי שעושים כשעומדים ולכוון את פניך לכיוון ירושלים.
אך, אם הנחיות אלו מונעות ממך להתפלל בכוונה, אז תתפללי באיזה אופן שתוכלי.
חולה שלא מתאפשר לו להתפלל כלל, יכול גם להרהר את התפילה בליבו (שם). (4)
באיחולי בריאות ותפילות טובות,
בברכה,
רחל
הרחבה
- דין עמידה – מקורות וטעמים
במסכת ברכות (ל,א) לומדים מבריתא:
השכים לישב בקרון או בספינה מתפלל וכשיגיע זמן ק"ש קורא. רשב"א אומר בין כך ובין כך קורא ק"ש ומתפלל כדי שיסמוך גאולה לתפלה. במאי קמיפלגי? מר סבר תפלה מעומד עדיף ומר סבר מסמך גאולה לתפלה עדיף.
הברייתא מתייחס למצב שאדם משכים לפני זמן קריאת שמע כדי לצאת לדרכו כאשר ברור לו שלא יוכל לעמוד לתפילה כשיגיע זמן קריאת שמע כיוון שקשה לעמוד בקרון ובספינה. ולכן קובע תנא קמא שיתפלל לפני היציאה לדרך כשעוד יכול לעמוד, למרות שיווצר מצב שיפריד בין קריאת שמע ותפילת עמידה ולא יסמוך גאולה לתפילה.
יש טעמים שונים לעניין העמידה בתפילה.
פוסק השו"ע (שם צה, ג) בעקבות הרמב"ם (הלכות תפילה ה,ד):
מניח ידיו על לבו כפותין (פי' כקשורין) הימנית על השמאלית ועומד כעבד לפני רבו באימה ביראה ובפחד
על פי הרמב"ם, העמידה מבטאת הכנעה ויראה של האדם בפני אלוקיו. וכותב הט"ז (שם צד ס"ק ד'):
לא הצריכו להתפלל מעומד אלא כדי שתהיה אימת שכינה עליו.
טעם נוסף מובא בשו"ע (צח, ד) שיש להתפלל באופן דומה לעבודת הקרבנות:
התפלה היא במקום הקרבן ולכן צריך ליזהר שתהא דוגמת הקרבן .. ומעומד דומיא דעבודה
- מצבים בהם העמידה מונעת את הכוונה בתפילה
לצד ההוראה לעמוד בזמן התפילה, ישנם מצבים בהם העמידה מונעה את הכוונה בתפילה, ובמקרים אלו אין לעמוד.
בברייתא ראינו התייחסות לקרון ולספינה, ובמשנה יש התייחסות גם לאדם הרוכב על חמור בדרך (ברכות ד,ה):
היה רוכב על החמור – יירד. אם אינו יכול לירד – יחזיר את פניו.
מלכתחילה יש לעמוד, אך אם העמידה מקשה עליו ותטריד את דעתו יש להתפלל מיושב (שו"ע שם צה,ד):
היה רוכב על החמור אין צריך לירד ולהתפלל אפי' אם יש לו מי שתופס חמורו אלא מתפלל דרך הילוכו וכן אם היה בספינה או ע"ג קרון אם יכול לעמוד עומד ואם לאו יושב במקומו ומתפלל.. כי אם יעמוד ויתפלל יקשה בעיניו איחור דרכו ויטרוד לבו ולא יוכל לכוין והכל לפי הדרך ולפי המקום ולפי יראתו וישוב דעתו. ויש מחמירין לעמוד באבות וראוי לחוש לדבריהם אם הוא שלא במקום סכנה:
ומסביר המשנ"ב (ס"ק יג): "מפני שקשה עליו עיכוב הדרך ואין דעתו מיושבת עליו על ידי זה"
מעיר הבית יוסף בשם ר"י: "ונראה לי כי הכל לפי הדרך ולפי המקום ולפי יראתו ויישוב דעתו"
- תפילה בשכיבה
כותב השו"ע (שם צד,ו) –
חולה מתפלל אפילו שוכב על צדו והוא שיכול לכוין דעתו (ואם א"א לו להתפלל מכל מקום יהרהר בלבו שנאמר אמרו בלבבכם על משכבכם) (ב"י בשם א"ח ופסיקתא):
המשנ"ב מעיר שם (ס"ק כד): "וחולה שברי לו שיוכל לכוין בעמידה ע"י סמיכה יעשה כן ואם לאו יתפלל מיושב".
- כיצד להתפלל שמונה עשרה בישיבה
הכוונת הפנים –
משנ"ב (צד ס"ק טו): "ובכל זאת יחזיר פניו לא"י אם אפשר לו"
רגליים צמודות –
משנ"ב (צה ס"ק ב)
להדמות למלאכים – שכיון שמדבר עם השכינה צריך לסלק כל מחשבות הגוף מלבו ולדמות כאלו הוא מלאך ואפילו אם הוא יושב בעגלה מ"מ יכוין רגליו [פמ"ג]. עוד כתבו שאל יסמוך אז לאחריו ולא יהא מוטה לצדדיו ואל יפשוט רגליו ואל ירכיבם זה על זה מפני שכל זה הוא דרך גאוה אלא יושב וראשו כפוף [עט"ז]
כריעות –
משנ"ב (צד ס"ק כ)
ובזמן הכריעות אם אפשר ראוי להשתדל להעמד קצת כדי לכרוע, ואם לא ניתן צריך לכוף מעט את הראש.
שו"ע (שם קיג,ה)
ואם הוא זקן או חולה ואינו יכול לשחות עד שיתפקקו כיון שהרכין (פי' שהשפיל) ראשו דיו מאחר שניכר שהוא חפץ לכרוע אלא שמצער עצמו
לקריאה נוספת: