למה אנחנו עדיין מתפללים "יקום פורקן", שלא רלוונטית היום
שלום הרבנית,
דבר ראשון, תודה על האתר. פשוט תודה.
עכשיו לשאלתי- למה אנחנו מתפללים ומתפללות את תפילת "יקום פורקן" בשבת, אם אין לנו ראש גלות ונשיא או מלך? זו לא תפילה לבטלה באופן כלשהו? תודה מראש
תשובה:
תפילה זו נזכרת לראשונה באירופה בסוף המאות האחת עשרה (חלקה הראשון) והשתים עשרה (חלקה השני), והיא כוללת ברכה לתלמידי החכמים, הדיינים וראשי הישיבות וברכה לקהל המתפללים. ישנן דעות שונות מתי והיכן חובר כל חלק, אם בבבל ואם בארץ ישראל, ולמרות שהיא מיוחסת לגאונים, היא אינה מופיעה בסידורי ר' עמרם גאון ור' סעדיה גאון, ולא בסידורי הספרדים (שם קיימת תפילת 'מי שברך' לקהל).
כאשר החלה לפעול תנועת הרפורמה, הושמטה התפילה מן הסידורים הן בשל השפה הארמית בה הן כתובות, והן בשל התוכן – 'רישי גלותא ורישי כלה' (אם כי גם אדמו"רי מונקאטשוצאנז-קלויזנבורג נמנעו מלאמרה מסיבות אחרות, וכך נוהגים בחסידויות אלה).
באופן כללי, אנו נוהגים בזהירות כלפי מנהגים שהתקבלו במסורת, ולא בקלות מבטלים נוסח תפילה כזה או אחר. גם חלקי תפילה אחרים שנאמרים בארמית, למשל הקדיש, נשארים במתכונתם המקובלת, ובטח שיש ערך גם במילות התפילה עצמן. אמנם אין לנו ראשי כלה וראש גלות, אך בהחלט יש לנו ראשי ישיבות ומדרשות, מורי הוראה ותלמידי (ותלמידות) חכמים. לשלומם אנו מתפללים, ומבקשים עבורם ועבורנו שלא יפסיקו מעיסוקם בתורה, לשמור ולעשות, ללמוד וללמד, יתר על כן, ישנה אפשרות שהתפילה יועדה לדרשני בית הכנסת, שנהגו לדרוש לאחר תפילות השבת (הרב שלמה טל במאמרו 'יקום פורקן' בתוך כתב העת: מעיינות –י') .
לכאורה אם נמשיך בקו המוביל את שאלתך, נוותר גם על ברכת המינים, שבברכה המקורית היו ראשוני הנוצרים שיצאו מתוך עם ישראל, או שנמחק את שאילת גשמים, הרי אנו מתפילים מים… והרי אין לדבר סוף. ודווקא הדוגמה מן הרפורמים, שערכו "תיקונים" בתפילה, ממחישה עד כמה מעשה זה טומן בחובו סכנה וחסר אחריות.
אני מקווה שהצלחתי לספק מענה שיתיישב על לבך, ושתצליחי להתכוון בתפילתך גם על שלום לומדי התורה שבדורנו, וגם על הקהל כולו.
עידית