האם אשכנזיה יכולה לעשות הפסק טהרה לאחר ארבעה ימים כשבעלה בצבא?

שלום, בעזרת ה' אנחנו מתארסים בקרוב.

התחלתי ללמוד הלכות טהרה ומשפחה כי חשוב לי להיות מוכנה ולא לקבל את כל הנושא בבת אחת…  למדתי שאצל נשים אשכנזיות אפשר לעשות הפסק טהרה מינימום חמישה ימים אחרי קבלת הווסת. הדימום שלי הוא באופן קבוע ארבעה ימים בלבד. 

בן זוגי בצבא, בתנאים מאוד אינטנסיביים, ואני יודעת ששמירת הלכות נידה תהיה קשה לנו בשנים הראשונות יותר מלזוג רגיל. רציתי לשאול האם במקרה כזה יש דרך להתיר לנהוג כספרדיות באופן קבוע, ולספור ארבעה ימים מהופעת הדימום ועד להפסק הטהרה ותחילת הימים הנקיים? הבנתי שבתקופת המלחמה התירו לנשות מילואים במקרים מיוחדים לעשות ככה, אז אני שואלת על היתר קבוע לספור ככה מלכתחילה … אשמח לתשובה מפורטת 🙂

תודה רבה

 

תשובה

שלום לך,

ראשית, ברכות על החלטתכם להתחתן. מזל טוב!

יישר כוח על יוזמתך להתחיל בלימוד הלכות טהרת המשפחה. זהו אכן נושא רחב המקיף תחומי חיים משמעותיים ומרובה פרטים שדורש זמן להכיר וללמוד. 

לאחר האירוסין, תוכלי לקבוע פגישות עם מדריכת כלות שתוכל לעזור לך לעשות סדר בהלכות ובמנהגים השונים. תוכלי לפנות למשל לנשמת, צוהר, או מכון פועה ויעזרו לך למצוא מדריכה שתתאים לך.

לפי הפסיקה האשכנזית (וכן לשיטת הבן איש חי) האישה יכולה לעשות הפסק טהרה רק ביום החמישי מתחילת הוסת או מהזמן שנאסרה. לדוגמא אם נאסרה ביום ראשון בבוקר, תוכל לעשות הפסק טהרה ביום חמישי, ולהתחיל למחרת את ספירת ז' הנקיים מיום שישי בבוקר, כך שתטבול ביום שישי הבא אחריו בלילה.

בעוד בפסיקה הספרדית (לשיטת השולחן ערוך), האישה יכולה לעשות הפסק טהרה מהיום הרביעי לאחר שנאסרה. לדוגמא אם נאסרה ביום ראשון בבוקר, תוכל לעשות הפסק טהרה ביום רביעי, ולהתחיל למחרת את ספירת ז' הנקיים מיום חמישי בבוקר, כך שתטבול ביום חמישי הבא אחריו בלילה. (שולחן ערוך יורה דעה קצו,יא)

הפוסקים האשכנזים מחמירים מאד להקפיד על חמישה ימים המינימליים הללו, ולא מפרידים בין מקרים שונים כגון אורך הדימום האוסר. דוגמא בולטת מובאת בדבריו של הרמ"א על המקום בשולחן ערוך (שם יא; יג) ): "וכן נוהגין בכל מדינות אלו ואין לשנות… וכו'.."

עם זאת, ישנם מקרים מיוחדים שבהם אישה הנוהגת לפי הפסיקה האשכנזית תוכל לבצע הפסק טהרה ביום הרביעי לפי הפסיקה הספרדית. מקרים אלו כוללים, לדוגמא, קשיים להרות וכן מציאות של שירות צבאי שבה בני הזוג נפגשים לזמן קצוב בלוח זמנים הנתון לשינויים תכופים.

במלחמת 'חרבות ברזל' פרסמו הרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי והרב דוד ביגמן פסק מיוחד לטהרת המשפחה בזמן שירות מילואים במלחמה. אחת ההוראות היתה לכל נשות המילואים ללא סייג להמתין רק ארבעה ימים. על כן, בזמן השירות הצבאי בלבד, כאשר האתגר העיקרי הינו להיות בטהרה בזמן שהוא בבית, ניתן להסתמך על הנחיות אלו. אולם לא ניתן לנהוג כך לאורך שנות נישואיכם, שימשיכו בע"ה שנים רבות לאחר סיום השירות הצבאי, על אף שהוסת נמשכת רק ארבעה ימים.

כמובן, אם יתעוררו נסיבות חדשות שדורשות בחינה מחודשת, ניתן יהיה לפנות לייעוץ הלכתי לבדוק את הנושא באופן אישי. זאת מכיוון שכדי להגיע להחלטה שיש להקל כפסיקה הספרדית, יש להבין את הנסיבות הספציפיות ואת המצב לעומקו. במהלך החיים יתכנו מגוון שינויים אישיים, ואי אפשר להסתמך רק על המקרה הפשוט שמפורסם עבור כלל הציבור.

 

אני מציעה לך לפנות לדמות תורנית שעימה את מרגישה בנוח להתייעץ. את מוזמנת לפנות אלינו שוב (אם יש צורך נוכל להיות גם בקשר טלפוני), באתר יועצות נשמת יש מפה שתוכלי לחפש יועצת הלכה קרובה למקום מגורייך, וכן תוכלי לפנות לרב בית הכנסת או המתגורר בשכונה. כאשר תמצאי עם מי נוח לך לשוחח, תוכלי לבסס קשר רציף עם מישהו קבוע שיכיר את הסיפור האישי והזוגי שלך ויוכל לכוון באופן אישי כיצד לנהוג בשלל המצבים שיעלו.

בנוסף, אני ממליצה לבקר במתחם הכלות המיוחד באתר יועצות ההלכה של נשמת. 

מזל טוב, 

חנה

 

 

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן