רווק אשכנזי שבירך על ציצית צריך לברך על טלית לעלות לתורה?
התשובה ניתנה על ידי הרבנית שורלה רוזן
מה הדין אשכנזי לא נשוי שבירך בבוקר על ציצית קטן ואחרי זה ניגש שליח ציבור בבית כנסת האם חייב לברך גם על להתעטף בטלית?
תשובה:
התשובה לשאלתך מורכבת משתי שאלות שונות: א. האם הליכה לבית הכנסת מהווה הפסק בין הברכה על הציצית קטן ובין הברכה על ההתעטפות בטלית?
ב. ברכת הטלית שאתה שואל עליה אינה טלית אישית שלך, היות ואינך נשוי, אלא טלית ציבורית של בית הכנסת. האם מברכים על טלית של ציבור?
השו"ע (הלכות ציצית סימן ח סעיף יג) פוסק שמי שלבש טלית קטן ובירך עליה בביתו צריך לחזור ולברך על טלית גדול כשמגיע לבית הכנסת משום שההליכה נחשבת הפסק המשנה ברורה (סימן ח ס"ק לא) מביא מספר פוסקים הסוברים ששינוי המקום נחשב הפסק וממילא יוצא שלשתי השיטות חייבים בברכה נוספת על הטלית בבית הכנסת.
בין אם ההליכה נחשבת הפסק או שינוי המקום נחשב הפסק, מי שיש לו טלית אישית השייכת לו ומתעטף בה באופן קבוע, יברך עליה בבית הכנסת גם אחרי שברך בבית על ציצית קטן. אותו הדין שייך במי שאין לו טלית כלל, כמו בחור אשכנזי שאיננו נשוי.
לעניין ברכה על טלית של ציבור פוסק המשנה ברורה (סימן יד ס"ק יא) שחייבת בברכה היות והיא קנויה, או, שייכת באופן זמני, למי שלובשה. על דעת כן נמצאות טליתות אלו בבית הכנסת ולכן העובר לפני התיבה ומי שעולה לתורה מתחייב בברכה על טלית של קהל.
לכן גם במקרה ששאלת יש לברך.
בברכה
שורלה
הרבנית שורלה רוזן, טוענת רבנית מוסמכת, בעלת תואר ראשון בתלמוד וספרות אנגלית אונ׳ בר אילן. מנהלת תכנית מתיבתא ללימודי גמרא מתקדמים במתן, לומדת בתכנית ההלכה במתן ירושלים מלמדת גמרא והלכה.