ציור באיפור קבוע על הגב – האם זה כמו קעקוע ואסור?

תשובות מאת: הרבנית רחל קרן

קודם כל אתחיל ואגיד שזהו אתר מדהים שעוזר לי ממש.
יש לי "אישיו" עם הגב שלי. ממש. אני מרגישה לא בטוחה כלפיו בשום צורה. וכבר הרבה זמן עולה בי המחשבה על "לקעקע" את הגב. אבל כיוון שיש איסור ככ חמור על כתובת קעקע חשבתי על פתרון. לצייר על הגב את הציור באיפור קבוע.
האם זה נחשב קעקוע? האם זה מותר הלכתי?

תשובה 


שלום לך,

פתחת וסיפרת על קושי אישי שיש לך בקשר למראה גבך, ומשם עברת לשאלה ההלכתית. ניכר שההלכה חשובה לך, ואת מחפשת כיצד ניתן לפתור את הקושי שלך אבל להמשך להקפיד על מגבלות ההלכה.

כתובת קעקע נאסרה בתורה כי היתה אחת מדרכי עבודה זרה (טור יורה דעה קפ). ובימינו האיסור חל, לדעת מרבית הפוסקים, בגלל שנעשית כחלק מ"חוקות הגויים", ההידמות לתרבות הזרה (גם אם אין בה כוונה של עבודה זרה ממש). (אגרות משה יורה דעה ח"ב, נג)

השאלה היא האם איפור קבוע נכלל באיסור זה?

יש פוסקים שהחמירו בכך, למשל: הרב שמואל ווזנר, שתפס את האיפור הקבוע כ"סרח קעקוע" – מכיון שהפעולה היא דומה : החדרת צבע מתחת לעור. לכן אסר איפור קבוע כאיסור דרבנן. גם הרב יצחק עראמה רואה באיפור קבוע קעקוע ממש ואוסר.

לעומתם – יש המתירים, למשל הרב עובדיה יוסף והרב דוב ליאור – מפני שלאחר זמן,  גם אם בחלוף מספר שנים, האיפור דוהה ונעלם, ואין בו כתיבת אותיות ואינו לשם עבודה זרה.

הרב אשר וייס מתיר איפור קבוע במקום שיש בו צורך – כגון עוגמת נפש בגלל מראה וכדו', מפני שהתהליך של האיפור אינו דומה לגמרי לקעקוע. 

נראה שניתן לסמוך על המתירים, בעיקר אם יש צורך בדבר. ומכאן נראה שאת מידת הצורך יהיה עליך לברר בינך ובין עצמך.

פירוט הדברים אפשר למצוא באתר "משיבת נפש" בשאלה על איפור קבוע  כאן

לאחר הדיון ההלכתי, יש צורך לומר דבר מה גם על מהות העניין שעולה ממכתבך. את מחפשת כיצד להוסיף יופי לגב שלך על מנת לחיות איתו בשלום. וכאן חשוב לי לומר לך: לצד הפתרון ההלכתי, ישנו תהליך נוסף שעליך לעשות, והוא לחפש את ההשלמה שלך עם הגוף שניתן לך, ללמוד לקבל ולאהוב את עצמך גם מהבחינה הפיזית, ולהבין מה באמת מקשה עליך לעשות זאת. לכל אדם ישנן נקודות של אי שביעות רצון לגבי הממד הפיזי שלנו; אולם, אם נקודות אלה תופסות מקום מרכזי בחיים ומפרות את השלווה שלך, חשוב להבינן יותר לעומק. זאת תוכלי לעשות בינך לבין עצמך, או עם ליווי של אדם קרוב, או עם גורם טיפולי. אולי הבעיה ההלכתית היא כעין מתנה עבורך, כי בזכות הבירור הזה תגיעי גם להבנה מעמיקה יותר של עולם הגוף-נפש שלך ולצמיחה חיובת בהקשר זה.

היי ברוכה

רחל קרן

הרבנית רחל קרן היא ראש בית המדרש במדרשת עין הנצי"ב. בוגרת תוכניות ההלכה בבית מורשה ובמדרשת עין הנצי"ב וישיבת מעלה גלבוע. בעלת תואר ראשון ושני מהאוניברסיטה העברית ותואר שני מבר-אילן. בוגרת תוכנית מנדל למנהיגות חינוכית.

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן