האם גבר ואישה יכולים לברך יחד את הברכות בחופה?
שלום רב,
בעז"ה אני עומדת להתחתן בקרוב. אני מתעניינת בהכללתן של נשים הקרובות אלי בטקס הכל כך מיוחד של החופה. הייתי במגוון חופות "פמיניסטיות" עם פסוקים, ברכה שמינית וכו', אך זה מרגיש לי מאולץ.
אשמח לדעת האם מותר לאישה לברך שבע ברכות בחופה *יחד* עם גבר (לאותו המיקרופון)?
במידה ולא, אשמח לדעת מה עומד בבסיס האיסור ואילו אפשרויות כן יש שמקובלות מבחינה הלכתית-אורתודוקסית.
תודה רבה ויישר כוחכן,
תשובה:
מזל טוב!
אני מאחלת לכם שהיציאה המשותפת שלכם לדרך החדשה תהיה משמחת ומצמיחה.
אתייחס לפסיקה בעניין נשים שמברכות בחופה ולבעייתיות העולה משניים שמברכים יחד. לאחר מכן אתייחס לאפשרויות אחרות לשילוב נשים בחופה.
הפסק הרווח בנוגע לאפשרות שנשים יברכו את ברכת החתנים הוא שנשים אינן מוציאות את הציבור בברכות אלו. להבנת הסיבות לכך תוכלי לעיין בשתי תשובות שנכתבו באתר בעניין זה (לינק מצורף בהרחבות בהמשך).
לגבי האפשרות לומר את הברכה באופן משותף על ידי גבר ואשה, גם לפי מיעוט הפוסקים שנשים יכולות לברך בחופה, תהיה עדיין בעיה של אמירת ברכה לבטלה. ברגע שיש מי שכבר התמנה בכדי להוציא את הציבור ידי חובה, אין צורך במברכת (או מברך) נוספת ועל כן ברכה זו תיחשב ברכה לבטלה. ואמרו חכמים "כל המברך ברכה שאינה צריכה – עובר משום: "לא תשא [את שם ה' לשווא]" (מסכת ברכות דף לג ע"א) וכך נפסק להלכה בשולחן ערוך (או"ח רטו, ד).
לגבי אפשרויות חלופיות לשילוב נשים בחופה למשל בדברים או ברכות בין שבע הברכות, ראי את תשובתה של הרבנית יעל שמעוני (לינק לתשובה בהרחבות למטה).
הרב דוד סתיו והרב אברהם סתיו (תחומין לז, עמ' 192) שואלים האם יש מניעה ליצור הפסק בין הברכות כאשר יתכן וכל הברכות הם חטיבה אחת ויש לאמרם ברצף ללא הפסק. הם עונים שכל ברכה עומדת בפני עצמה ואין בעיה של הפסק.
בנוסף הם שואלים האם יש בעיה ליצור הפסק בין ברכת הגפן, הברכה הראשונה משבע הברכות, לבין שתיית היין בסופן. ועונים שכל דבר הקשור לשמחת הנישואין כגון שירה ודברי ברכה, אינו הפסק (כמו בהפסק בסעודה בין ברכת הפת לאכילתה, כל הפסק שקשור לעניין הסעודה אינו נחשב הפסק). אך מכיון שהחתן והכלה הם השותים מכוס הברכה, עליהם להפסיק בדיבור בין תחילת הברכות לבין שתיית היין, אך אין מניעה שהאורחים יפסיקו בדיבורים הקשורים לחתונה והחתן והכלה ישמעו ללא דיבור. (אפשרות נוספת היא שהמברך או החתן והכלה עצמם יטעמו מן היין מיד אחרי ברכת הגפן ולאחר מכן ימשיכו בשאר הברכות).
לסיכום,
אמנם הפסק הרווח היא שנשים לא יברכו בחופה, אני מזמינה אותך להסתכל על שילוב נשים בטקס בדרכים יצירתיות אחרות לא כ"אילוץ" אלא באופן אחר. תוכלי לראות את זה כשילוב מיוחד בין המסורת העתיקה שאנחנו נאחזים בה כדי להתחבר לשרשרת הארוכה של זוגות שהתחתנו לאורך הדורות כדת משה וישראל לבין ההתחדשות של הדור שלנו והרצון לתת ביטוי גם לנשים החשובות בחיינו בטקס שמהווה נקודת ההתחלה לדרך חדשה.
לפי סיום רציתי לשתף אותך במחשבות שמלוות אותי על הנושא. אני מביאה את הדברים לא בסימן קריאה אלא כנקודה ששווה מחשבה. אנחנו מייחסים הרבה מאד חשיבות לחופה, ואכן היא מאד חשובה. כל זוג משתדל לעצב את החופה באופן שישקף את מי שהם ויביא לידי ביטוי את האנשים החשובים להם שילוו אותם בדרכם החדשה. יש לזכור, שעם כל החשיבות של הטקס עצמו כפתיחת התקופה החדשה בחייכם, זוהי רק ההתחלה והדרך שתעשו לאורך השנים היא החשובה באמת. כך שגם אם יש ויתורים מסויימים למען קיום החופה כהלכתה, וכמנהג אבותינו ואמותינו, אולי עדיף להוריד מהמתח במקום הזה זה ולא לתת יותר מיקוד ממה שנחוץ מבין שאר ההתארגנויות החשובות של מקום המגורים והחלטות נוספות הקשורות לעתיד המשותף שלכם.
מזל טוב!
הרבנית רחל וכטפוגל
הרחבות:
נשים מברכות בחופה
תשובתה של הרבנית חנה גודינגר (דרייפוס) – קישור
תשובתה של הרבנית רחל וכטפוגל – קישור
אפשרויות חלופיות לשילוב נשים בחופה
תשובתה של הרבנית יעל שמעוני – קישור