קליעת צמה בשבת

שלום, כדי להסתדר עם כיסוי הראש שלי כך, שלא יכאב לי הראש, אני מסדרת את השיער בצמה.

האם מותר לי לעשות בשבת 'צמת שיבולת', כלומר צמה שקלועה משני חלקים ולא משלושה?

תודה!

 

התשובה

שלום רב.

בשאלתך שאלת על 'צמת שיבולת', אך תיארת צמה שקלועה משני חלקים.

'צמת שיבולת' כפי שמופיעה בסרטוני ההדרכה באינטרנט אינה עשוייה משני חלקים אלא מחלקים רבים והיא וודאי אסורה בשבת מאחר והיא מורכבת אף יותר מצמה של שלושה. אולם סיבוב של שני חלקי שיער בליפוף יחד זו על זו – כלומר 'צמה' העשויה משני חלקים דינה שונה, אפרט:

אכן אין לקלוע צמה בשבת, כפי שמופיע בצורה מופרשת בשולחן ערוך( הלכות שבת סימן שג סעיף כו )

אסור לקלוע האשה שערה בשבת, ולא להתיר קליעתה, אבל יכולה לחלוק שערה.

וכך נפסק בספר אורחות שבת לגבי צמה משני חלקים (פרק י"ז הערה כ') בשם הרב שלמה זלמן אוירבעך:

"ושמענו מהגרשז"א זצ"ל שאיסור קליעה נאמר דווקא כחולקת את שערה לשלושה חלקים או יותר ועושה מהן צמה. אבל צמה העשויה משני חלקים אין בה איסור משום שאינה דומה לבניין."

לפי הבנתי, צמה הקלועה משני חלקים איננה באמת צמה מכיוון שהיא איננה קלועה אלא רק חלקי השיער מסובבים אחד על השני ולכן אין בעיה לעשות צמה כזו בשבת. היא גם מתפרקת מעצמה ואין כאן התרה כלל.

בברכה

בת שבע סמט

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן