יש לנו פער בחשק המיני, האם מותר קיום יחסים באופן אחר?

אנו נשואים באושר מעל עשור וברוך ה' הבאנו לעולם ילדים מהממים. אנו כיום בשנות ה40 המוקדמות, ויש בינינו פער בחשק המיני מה שמעורר אצלנו לא מעט חיכוכים ותסכול. אנחנו בשיח פתוח על הנושא וחווים עליות וירידות בקשר המיני. המצב שנוצר זה שאשתי מאד מתוסכלת שלא מצליחה לספק אותי ואני מתוסכל מכך שלוחץ עליה. אנחנו מקפידים על ההלכות ועולם התורני חשוב לנו מאד, ואני קורא ומחפש איפה אפשר להקל הלכתית בנושא. בעקבות דברים שקראתי הגענו להסכמה שבמקום ללחוץ על קיום יחסי מין, נקיים את האקט בהוצאת הזרע על ידה, מה שיספק אותי ואותה בכך שלא דורש ממנה מאמץ. אני מאד מפקיד על אוננות ולא רוצה ליפול להוצאת לזרע לבטלה ולכן השאלה האם יש הבדל באוננות על ידה כמובן שזה רק כחלק מאקט מיני פשוט לא לגמור בפנים. חשוב לציין כי אשתי עם התקן מספר שנים ולא מעוניינים להביא ילדים יותר.

 

תשובה

קודם כל תודה על שאלתך – זה נושא רגיש וטוב שיש לך את האומץ לפנות ולשאול.

אתייחס כאן לנושא ההלכתי, אך יחד עם זאת חשוב לברר שבצד הרגשי והקשר הבין-אישי הדברים נעשים בהסכמה וברצון מלאים של שני בני הזוג. 

דברת על פערים בחשק, שזה נפוץ מאוד בין זוגות בעולם, לא רק בעולם הדתי. כאשר ישנם פערים כאלו, ומגיעים לפתרון חלקי כמו שהצעת, חשוב לשים לב שלא לאבד את הקשר המיני המשותף על-הדרך. בתור מי שחוקרת וכותבת בתחום המיניות והמפגש עם ההלכה אומר חשוב גם שיחת ריענון מידי פעם ולוודא שאכן שניכם עדיין חשים בנוח עם פתרון זה. אין צורך בשיחה ארוכה, אך חשוב לוודא מול אשתך כל פעם שהפתרון שבחרתם עדיין מתאים לה – זה יכול להיות מילה או שניים, או קוד הנבנה בשפת-גוף, שמבטא את ההסכמה בכל מפגש אינטימי מחדש. חשוב לוודא שדבר זה לא מהווה תחליף ארוך-טווח לקיום היחסים. הזכרת בדבריך שאתה מטפל, וגם שנושא זה הוא נושא אצלכם לא-מעט זמן, ולכן ייתכן שייעוץ יהיה כלי יעיל עבורכם כזוג, בכדי לצלוח את האתגר הזה ובכך גם לחזק את הזוגיות שלכם.

עכשיו לצד ההלכתי: באופן כללי, הקשר המיני האידיאלי בין בני הזוג מתבטא בקיום יחסים הכולל שפיכת הזרע לתוך הנרתיק. אלו היחסים שיכולים להביא ילדים לעולם ולבנות את העתיד של עם ישראל. אנחנו לומדים מהסיפור על ער ואונן בתורה על האיסור של הוצאת זרע לבטלה – איסור שמדבר גם על אוננות גברית לבד, וגם על יחסים עם נסיגה לאחור של הגבר באופן שהזרע יוצא על האדמה בכדי שהאישה לא תוכל להרות מיחסים אלו (כפי שקרה עם תמר בסיפור בספר בראשית פרק לח, מובא בהרחבות). מאידך, יש גם הבנה בחז"ל שיתכנו מצבים שבהם זוג נשוי לא ירצה או לא יכול לקיים יחסים מלאים, ושלא כל שפיכת זרע מחוץ לנרתיק מהווה דוגמא למעשה ער ואונן הלא-רצוי.

למעשה, יש שיטות בחז"ל שעליהם ניתן לסמוך בהיתר שפיכת זרע מחוץ לנרתיק. השאלה הכי פשוטה בנושא עולה סביב זוג שרוצה לגוון בקשר המיני שלהם ולהתנסות בפעולות מיניות שכוללות שפיכת זרע מחוץ לנרתיק (כגון מין אוראלי). על שאלות מסוג זה, קובע הר"י שניתן לזוג להתנסות מידי פעם במעשים מיניים הכוללים שפיכת הזרע מחוץ לנרתיק, כל עוד מתקיימים שני תנאים: הראשון הוא שדבר זה נעשה מידי פעם ולא תמיד, והשני הוא שזה נעשה מתוך רצון להתנסות ולא למטרת מניעת היריון (ראה בתשובה השנייה של הר"י בתוס' יבמות דף לד ע"ב, מובא בהרחבות; גם הגמרא בנדרים דף כ ע"א-ע"ב שעליו הר"י מתבסס מובא בהרחבות). כאשר הרמ"א מצטט את דברי הר"י להלכה הוא מביא רק את התנאי הראשון – שדבר זה קורה "באקראי" ולא תמיד (וייתכן שזה עדיין כולל בתוכו את התנאי השני, כי אם זוג משתמש בשיטה כזו למטרת מניעת היריון, הם היו מקפידים עליו תמיד, כמו שעשו ער ואונן).

בכל מקרה, ציינת שאשתך כבר כמה שנים עם התקן, ולכן ברור שהדבר לא נעשה למטרות אמצעי מניעה. לכן, מה שעדיין צריך להיות ערים אליו זה שמעשה השפיכה בחוץ לא יהווה תחליף אולטימטיבי לקיום יחסים. כאמור, ניתן לעשות כך מידי פעם, אבל אל תתנו לזה להפוך לנורמה חדשה משום זה יותר קל מקיום יחסים מלאים. חשוב מאוד לשמר ולוודא שהקשר המיני שלכם הוא הדדי ומחבר, ולא רק משהו שעונה על צורך פיזי. יש לא-מעט נשים שלא ירגישו אף פעם "צורך" פיזי, אך כן יחושו בצורך נפשי בחיבור המיני וירגישו גם הנאה בקשר האינטימי הזוגי.

במצבים בהם אתה חש צורך פיזי ואשתך לא מעוניינת בקיום יחסים ורוצה לספק אותך ביד, אין צורך להתחיל בחדירה בכלל. ניתן להתחיל ולגמור בחוץ.

אם עולות לכם עוד שאלות בעקבות התשובה הזאת, אתם מוזמנים לפנות אלינו שוב. ושוב, התמקדתי כאן יותר בפן ההלכתי, כי על כך שאלת, אבל חושבת שהפן הנפשי והרגשי הם לא פחות חשובים כאן. 

אוסיף שלפעמים השאלה על הוצאת זרע מחוץ לנרתיק יכולה לנבוע מבעיה רפואית המונעת מהזוג קיום יחסים עם חדירה ושפיכה (באופן שהוא לטווח קצר או ארוך), ויש דרכים להתיר את הדבר, אך זו שאלה קצת אחרת ובמקרה כזה יש לפנות לבירור.

אסיים בברכה – שתצליחו כזוג למצוא את האיזון העדין, בשלב הזה שהוא אחרי הבאת הילדים, בין המימוש העצמי לבין המימוש הזוגי, ושהיתר הלכתי זה יהוה עבורכם פתח להעמקת הקשר הזוגי מתוך רצון ולא מתוך הרגשת כורח.

בברכה,

הרבנית ג'ני רוזנפלד

 

 

 הרחבות:

  1.   בראשית פרק לח – חטאם של ער ואונן בתורה

(א) וַֽיְהִי֙ בָּעֵ֣ת הַהִ֔וא וַיֵּ֥רֶד יְהוּדָ֖ה מֵאֵ֣ת אֶחָ֑יו וַיֵּ֛ט עַד־אִ֥ישׁ עֲדֻלָּמִ֖י וּשְׁמ֥וֹ חִירָֽה: (ב) וַיַּרְא־שָׁ֧ם יְהוּדָ֛ה בַּת־אִ֥ישׁ כְּנַעֲנִ֖י וּשְׁמ֣וֹ שׁ֑וּעַ וַיִּקָּחֶ֖הָ וַיָּבֹ֥א אֵלֶֽיהָ: (ג) וַתַּ֖הַר וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ עֵֽר: (ד) וַתַּ֥הַר ע֖וֹד וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ אוֹנָֽן: (ה) וַתֹּ֤סֶף עוֹד֙ וַתֵּ֣לֶד בֵּ֔ן וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ שֵׁלָ֑ה וְהָיָ֥ה בִכְזִ֖יב בְּלִדְתָּ֥הּ אֹתֽוֹ: (ו) וַיִּקַּ֧ח יְהוּדָ֛ה אִשָּׁ֖ה לְעֵ֣ר בְּכוֹר֑וֹ וּשְׁמָ֖הּ תָּמָֽר: (ז) וַיְהִ֗י עֵ֚ר בְּכ֣וֹר יְהוּדָ֔ה רַ֖ע בְּעֵינֵ֣י יְקֹוָ֑ק וַיְמִתֵ֖הוּ יְקֹוָֽק:  (ח) וַיֹּ֤אמֶר יְהוּדָה֙ לְאוֹנָ֔ן בֹּ֛א אֶל־אֵ֥שֶׁת אָחִ֖יךָ וְיַבֵּ֣ם אֹתָ֑הּ וְהָקֵ֥ם זֶ֖רַע לְאָחִֽיךָ:  (ט) וַיֵּ֣דַע אוֹנָ֔ן כִּ֛י לֹּ֥א ל֖וֹ יִהְיֶ֣ה הַזָּ֑רַע וְהָיָ֞ה אִם־בָּ֨א אֶל־אֵ֤שֶׁת אָחִיו֙ וְשִׁחֵ֣ת אַ֔רְצָה לְבִלְתִּ֥י נְתָן־זֶ֖רַע לְאָחִֽיו: (י) וַיֵּ֛רַע בְּעֵינֵ֥י יְקֹוָ֖ק אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֑ה וַיָּ֖מֶת גַּם־אֹתֽוֹ:

 

  1.     תוספות מסכת יבמות דף לד עמוד ב – שיטת הר"י עם פירוט המקרים בו הוא מתיר הוצאת זרע מחוץ לנרתיק האשה (נמצא בסוף, הקטע המודגש)

ולא כמעשה ער ואונן דאילו התם שלא כדרכה – משמע דאסור לשמש שלא כדרכה ותימה דבפ"ב דנדרים (דף כ:) אמר ההיא דאתיא לקמיה דרבי ואמרה ליה שולחן ערכתי לו והפכו אמר לה בתי התורה התירתך לו ומסיק דהלכתא הכי והפכו היינו שלא כדרכה לפי שמצטערת בכך שנא' (בראשית לד ב) וישכב אותה ויענה שעינה אותה שלא כדרכה וכן אם תענה את בנותי (שם לא) שלא כדרכן דאי הפכו היא למעלה והוא למטה לא היתה קובלת על כך וכן בפ' ארבע מיתות (סנהדרין דף נח:) אמר עובד כוכבים הבא על אשתו שלא כדרכה חייב מיתה ופריך מי איכא מידי דישראל לא מיחייב ועובד כוכבי' מיחייב והיינו האי לא מחייב היינו דבישראל שרי דאי איכא איסור בישראל ניחא דמחייב בעובד כוכבים מיתה דאזהרתן זו היא מיתתן כמו בגזל ושאר דברים ואר"י דהתם מיירי בלא הוצאת זרע דשרי דכיון דליכא השחתת זרע לא הוי כמעשה ער ואונן עוד אמר ר"י דלא חשוב כמעשה ער ואונן אלא כשמתכוין להשחית זרע ורגיל לעשות כן תמיד אבל באקראי בעלמא ומתאוה לבא על אשתו שלא כדרכה שרי כדאמרי' בנדרים (דף כ:) כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו יעשה משל לבשר הבא מן הטבח ודג מן הציד רצה אוכלו צלי רצה אוכלו מבושל רצה שלוק.

 

  1.     שולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות כה:ב, דברי הרמ"א המתירים

הגה: ויכול לעשות עם אשתו מה שירצה, בועל בכל עת שירצה ומנשק בכל אבר שירצה, ובא עליה בין כדרכה בין שלא כדרכה, או דרך אברים ובלבד שלא יוציא זרע לבטלה (טור). ויש מקילין ואומרים שמותר שלא כדרכה אפילו אם הוציא זרע, אם עושה באקראי ואינו רגיל בכך (גם זה טור בשם ר"י). ואף על פי שמותר בכל אלה, כל המקדש עצמו במותר לו קדוש יאמרו לו (דברי הרב).

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן