האם מותר לחמם סופלה קר בשבת כאשר הבפנים שלו יהפוך לנוזלי?

תשובות מאת: הרבנית תמר מאיר

האם מותר להניח על הפלטה בשבת סופלה שוקולד קר, שהפנים שלו נעשה נוזלי יותר במהלך החימום?

 

תשובה

שלום וברכה.
השאלה נוגעת למספר היבטים בהלכות שבת: איסור בישול ואיסור נולד.
מצד איסור בישול אין בכך בעיה מכיון שהסופלה מבושל כבר במידה מספיקה (כל צרכו) עוד מערב שבת, והנחתו על הפלטה לא ממשיכה את בישולו.
רוב הפוסקים קבעו כי בדבר יבש אין בעיה של בישול אחר בישול. דבר שהפך לקרוש ויבש לאחר בישולו וצינונו – לא שייך בו דין בישול, גם אם נמס שוב במקום חימום (משנה ברורה שיח ס"ק ק, ועוד. ויש שהחמירו בכך)

החלק הלח שבתוך הסופלה קשור לדין נוסף, והוא דין "נולד" – דבר שהיה במצב של מוצק, האם מותר לעשות פעולה אקטיבית שתגרום לו להפוך לנוזל – כגון לשבור קרח על מנת להפכו לנוזל, ומה הדין בנוגע לפעולה שתגרום להפיכתו לנוזל בסופו של דבר, גם אם היא פחות אקטיבית – כגון הנחת הקרח בשמש (שו"ע או"ח סימן שכ, ט).
בעל ספר התרומה כותב שאסור להניח ליד האש פשטידת בשר שהשומן שלה נקרש כבר, מכיון שהשומן ימס ויהפוך לנוזלי, ויש בכך משום איסור נולד. ואולם השו"ע הביא מקרה זה ופסק להתיר וכך נוהגים בני ספרד. הרמ"א כתב שנהגו להחמיר בכך וכך נוהגים בני אשכנז ואולם כאשר השומן מתערב בקדירה ואינו נראה לעין, במקום הצורך ניתן להקל.
על פי דברי המשנה ברורה ניתן להקל גם כאשר מדובר בכמות קטנה של דבר לח, ואז מותר לשים ליד מקור חום, ובכל מקרה מתיר לכתחילה לשים לפני שהוסק התנור – כלומר להניח בשבת על הפלטה לפני שהודלקה.
השמירת שבת כהלכתה מביא בשם הגרש"ז אוירבעך טעם נוסף להקל, והוא שכאשר מדובר במאכל שנהוג לאכלו גם במצבו המוצק והקר, ולא רק אחרי שהומס, אין בכך איסור.

עולה מכאן שבהנחת סופלה על הפלטה ניתן להתיר גם לבני אשכנז:

א. אם מניחים על הפלטה לפני שנדלקה – בודאי שמותר לכתחילה לכל הדעות

ב. מכיון שניתן ומקובל לאכול עוגה כזו גם כאשר היא במצבה המוצק יותר, אין איסור בחימום כך שחלק מהמוצק יהפוך לנוזלי

ג. בדר"כ מדובר בחלק נוזלי קטן יחסית, ולא ברוב המאכל, והוא לא בהכרח ניכר מבחוץ (במידה ומדובר בחלק גדול יחסית, יש מקום להיזהר ולהניח על הפלטה מראש, לפני שנדלקת)

בברכה,
תמר מאיר

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן