כלי פסח שהתגלה לאחר הפסח שנתבשל בהם רוטב סויה, מה לעשות?

ערב טוב
לחרדתי הרבה, כשסידרתי את המקרר אחרי פסח גיליתי שהשתמשתי בחג ברוטב טריאקי (של חברת יד מרדכי) ללא סימן כשר לפסח. קניתי אותו יום לפני החג בסופר, ולמרות שאני תמיד בודקת את הכשרות לפסח על המוצרים לפני השימוש איך שהוא פספסתי.. בישלתי איתו כמה דברים בחג. מעבר לתחושה הנוראית, מה דינם של כלי פסח שלי בשנה הבאה? צריך לקנות הכל מחדש או להגעיל? אני זוכרת שיש כלל שאחרי שנה הכלים "מתאפסים" בין בשרי חלבי, אולי גם זה כך לגבי חמץ? אציין שגם ככה כל הנושא של הכשרת המטבח לפסח תמיד מלחיץ אותי ומעורר לי כל שנה המון מתח פנימי ומתח בבית אז הטעות שקרתה לי השנה ממש ערערה אותי.

 

תשובה

שלום רב ותודה על השאלה. באמת תחושה לא נעימה בכלל, במיוחד אחרי מאמץ גדול מאד של ניקיון, קניות ותשומת לב לפרטים כמעט אינסופיים. טעויות קורות לכולם. אין אדם שלא שוגה או מפספס משהו. על האדם להשתדל ולהתאמץ ככל יכולתו אבל ההלכה לוקחת בחשבון שלמרות שיש "לכתחילה", יש גם  דיני "דיעבד" ו"למפרע" שלאחר מעשה.

לגופו של מקרה עלינו לברר כמה דברים.

ראשית– האם הרוטב אכן חמץ ואולי רק אין לו כשרות לפסח:

שוחחתי עם נציגה משירות חברת יד מרדכי. היא הסבירה לי שאכן יש שימוש מועט בחיטה כדי להתסיס את הסויה. לפי הסברה באיזשהו תהליך הגלוטן מתפרק לחלוטין. (אמנם אין עדיין על המוצר סימן שאינו מכיל גלוטן אבל הם בדרך לקבל אישור כזה.) אמנם למרות שאין גלוטן, יש חשש לחמץ ברוטב ומעיקר הדין אינו כשר לפסח. 
אדגיש שעל אף שמוצרים מסויימים מסומנים כ"ללא גלוטן" הם לא מוגדרים כשרים לפסח, ויש לדעת זאת ולשים לב לעניין. 

שנית– כמות החמץ בתערובת. 

בדיני חמץ יש לנו כלל שחמץ שמתערב בפסח עם עוד רכיבים ("תערובת חמץ") אינו בטל בכלל, אבל מעט חמץ שמתערב לפני פסח עם עוד רכיבים – בטל בשישים. (שו"ע או"ח, סימן תמ"ז, סעיפים א,ב). כלומר- אם יש יותר מפי שישים במוצר ביחס לכמות החמץ, החמץ בטל.
מכיוון שלפי השיחה עם נציגת החברה, כמות החיטה הינה מזערית ותפקידה רק להתסיס את הסויה, החמץ שהיה כאן בטל בשישים ומכיוון שנקנה לפני החג – החמץ התערב לפני פסח ובטל לחלוטין בתוך התערובת.
יש מחלוקת בין הראשונים לגבי האפשרות שהחמץ המזערי שהתבטל כביכול "חוזר וניעור" במהלך הפסח. להלכה השו"ע פסק שהחמץ נשאר מבוטל ואילו הרמ"א החמיר במאכלים יבשים. (שם סעיף ד). במקרה שלנו, הרוטב הינו לח ולכן להלכה החמץ אינו "חוזר וניעור" והחמץ שברוטב נשאר מבוטל ביחס ל60 שבשאר הרוטב. 
בפסח הקו ההלכתי הוא לנהוג בחומרה בגלל חשיבותו הגדולה של איסור החמץ. לכן, על אף שלפי דיני הביטול הרגילים של ההלכה הרוטב לא היה חמץ, לא משתמשים במוצרים כאלה בפסח בגלל מעט החיטה שהוא מכיל. כעת, לאחר הפסח, אנו יכולות ללכת לפי כללי הביטול. 
יוצא מכאן שאמנם לכתחילה היה אסור להשתמש ברוטב הזה בפסח אבל אין כאן בליעת חמץ בכלים ואת יכולה להשתמש בכלים שנה הבאה ללא הכשרתם.

יישר כח גדול לך על בירור הדברים.
בעז"ה הקב"ה יצרף את כוונתנו הטובות למעשים ונזכה לגאולה שלמה.
בת שבע סמט

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן