התפתחות רוחנית והשתלבות נשים בחיים התורניים בקהילה

בתקופתינו אנו עדים לשינוי במעמדן של נשים בכל תחומי החיים ,במשפחה ובחברה. בחברה הדתית אנו רואים התפתחות בעיקר בנושא לימוד התורה לנשים . רציתי לשאול, באיזה נושאים נוספים בחברה ובקהילה ,הקשורים בעבודת ה' ,כגון :מעורבות בתפילה בבית הכנסת, אפשר ליצור מציאות שבהן נשים תהיינה שותפות יותר?

 

תשובה

שלום לך, תודה על שאלתך. 

את אכן צודקת שיש התפתחות משמעותית בנושא של לימוד תורה לנשים. אין זה מקרה שהשינוי של מקומה של האישה בעולם התורה והמצוות התחיל דווקא משם. ככל שאנחנו הנשים העמקנו יותר בש"ס ובפוסקים נהיינו מודעות יותר לאפשרויות שיש בפנינו להיות יותר שותפות בעולם התורה בתוך הקהילה במסגרת ההלכה. כמו כן נהיינו שותפות לשיח ההלכתי שעד לפני כמה עשורים התנהל רק בין לומדי התורה הגברים. השותפות הזאת אפשרה לנו לשנות תפיסות קודמות ולהשתלב בהמשך התפתחות ההלכה כך שלנשים יהיה יותר מקום בתוכה. 

אנחנו עדות להשתלבות נשים בתחומים נוספים מעבר ללימוד תורה, בחלק מהתחומים ההשתלבות מהירה יותר ובחלקם זה קורה בקצב איטי או שקורה בקהילות מסויימות ולא באחרות. התהליך הזה בעיניי הוא מבורך מכיוון שתהליך מהיר ולעיתים גם כוחני סופו להיכשל ולא להחזיק מעמד. לעומת זאת לתהליך איטי יש סיכוי טוב יותר ליצור שינוי עומק ולדורות. אני יודעת שלא כולן חושבות כך; יש שחשות שאם מהלך הוא נכון ואפשרי על פי ההלכה אז עליו לקרות באופן מיידי ולהתקבל – ובגישה זו פועלות חזק נשים רבות שיוצרות שינויים בקהילות מסויימות. למרות שאני בהחלט יכולה להבין את הצורך הזה ואת הגישה, אישית אני מאמינה שזה יכול ליצור הרבה אנטגוניזם ופירוד שלדעתי לא מועילים לנו כחברה דתית ולכן מעדיפה גישה שהיא איטית יותר, גם אם הדבר כרוך בתסכול מסויים ובידיעה שהשינוי ייקח זמן רב. 

הזכרת את הנושא של מעורבות נשים בתפילה. זהו תחום שבו נשים רבות מייחלות לשינוי ואף פועלות לקידומו. בקהילות רבות נשים משתלבות באופנים שונים, מי יותר ומי פחות. בקהילות אורתודוקסיות ההשתלבות באה בצורות שונות כגון דרשה על ידי אישה לאחר התפילה ואמירת קדיש יתומה וקדיש בסיום מסכת על ידי נשים. בקהילות פרוגרסיביות יותר (אורתוקדוסיות) ניתן למצוא כאלו שמשלבות נשים בהובלת קבלת שבת, פסוקי דזמרה ואף קריאה בתורה ובהפטרה. המקום של הנשים בבית הכנסת בא לידי ביטוי כיום לא רק בתפילה עצמה אלא גם בתכנון אדריכלות בית הכנסת ובהחלטה על מיקומה של עזרת הנשים, למשל לצד עזרת הגברים ולא מאחורי או מעל וגובה ונראות המחיצה. 

מעבר להשתלבות בבית הכנסת, נשים שותפות בהוויה הדתית ובעבודת ה' גם בנפרד מבית הכנסת בהתארגנויות נשיות. קריאת מגילה לנשים כבר נכנסה במידה רבה לנורמה של החברה הדתית-לאומית ואנחנו עדות גם להתפתחות של קבוצות תפילה של נשים וכן של תפילות נשים בשמחת תורה וקריאה בתורה עם הקפות. בנוסף, נשים נוכחות יותר בטקסים כמו בחופות (קריאת הכתובה, ברכה שמינית או דבר תורה תחת החופה), אזכרות ועוד. 

בתחומים האישיים, ולא רק הקהילתיים, נשים מקבלות על עצמן יותר ברצינות קיום מצוות שאינם חובה עלינו אך מקרבות אותנו לעבודת ה' כגון הקפדה על נטילת לולב ונשים רבות אף רוכשות לעצמן סט ארבעה מינים. כמו כן נשים רבות התחילו להקפיד על זימון, יש שמקבלות על עצמן תפילת ערבית ויש כאלו (אמנם פחות) שאף מניחות תפילין ומתעטפות בטלית. 

נדמה שנשים במאה השנים האחרונות (פחות או יותר) נפתחו יותר לעולם המעשי ועוסקות במקצועות מגוונים יותר כגברים ויחד עם זאת מחפשות את המעורבות הגדולה יותר גם בעולם הדתי שלהן. אם פעם העולם הרוחני של האישה היה בנוי בתוך הבית ובהשקעה בחינוך דתי ורוחני של הילדים, כיום אישה רוצה לממש עולם דתי רוחני גם מחוץ לבית ומעבר לחינוך ילדיה. כל תוספת הקפדה במצווה וקבלת מצוות שאישה אינה מחוייבת בהם בונה יותר ויותר את עולמה הרוחני של האישה. 

משאלתך נשמע שאת מחפשת את האפיקים בהם תוכלי להביא את העולם הרוחני שלך יותר לידי ביטוי ולהיות מעורבת יותר בעשיה הדתית. זוהי שאיפה מבורכת ויש דרכים רבות לממש אותה ועליך להחליט היכן תרצי להתפתח. האפשרות להשתלב ולהתפתח מושפעת ממרכיבים נוספים מעבר לרצון האישי ובהם התמיכה של המשפחה והמקום של הקהילה מול נושאים אלו. כאשר אין תמיכה מן הסביבה ההשתלבות נהיית מורכבת יותר, ואז יש צורך או לחפש את הקהילה שבה תמצאי מענה לשאיפות הרוחניות שלך או לנסות להסביר את הצורך שלך ומה המקור לו. ניתן להצמיח תנועה מבפנים על ידי קבוצת נשים שיתחילו ללמוד את הנושאים ולדבר אותם ומתוך כך להציע הצעות לשינויים עדינים בתוך הקהילה. ראיתי קהילות רבות שבהן לא היתה פתיחות לשילוב נשים בתחום הדתי אך אט אט הנשים הצליחו , מתוך לימוד ושיח, להוביל שינויים שהלכו והתרחבו לאורך השנים. לצורך כך נדרשים ידע הלכתי, יכולת הובלה ושיח. כאשר אין בקבוצה מי שיש לה את הידע הנדרש אפשר להזמין תלמידת חכמים להעביר שיעורים בנושאים הרצויים כדי להבין את הסוגיות והצדדים השונים שבהן. 

אני מקווה שעזרתי לך ומאחלת לך שתמצאי את המקום שלך שיאפשר לך סיפוק דתי והתפתחות רוחנית. 

בברכה, 

רחל

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן