קשה לי עם נוסח התפילה של בעלי

אני ואישי מגיעים מעדות שונות, ואני לא אוהבת את נוסח התפילות של העדה שלו. ילדינו מגיעים לגיל שכבר נמצאים בתפילה וברור לו שנהיה כולנו בבית הכנסת שלו. אני מאוד מתקשה להתחבר לנוסח שלא גדלתי עליו וזה ממש הורס לי את חוויית התפילה שהייתי מאוד מחוברת אליה ואני מתגעגעת לנוסח שלי. איך קובעים מה הנוסח שמתפללים? והאם יש עצה לקושי הזה?

תשובה:

שאלתך היא שאלה משמחת, יש בה קיבוץ גלויות שהוא נס גדול של דורנו, ויש בה שאיפה לתפילה משמעותית של שני בני הזוג והצבת מודל חינוכי טוב לילדים. עצם העיסוק שלכם בשאלת התפילה והחיפוש אחר בית תפילה מתאים – הוא כבר אמירה חיובית וערכית לילדיכם.

אכן, נשמע מהשאלה שמוקד הקושי הוא חינוכי: לא התפילה שלך היא הנושא, אלא הצורך להחליט היכן יתפללו הילדים.

לאורך השנים המליצו פוסקים שבמשפחות הממזגות עדות שונות יתפללו הילדים דווקא בנוסח של האיש, מתוך החשש ששטף התפילה שלהם יתבלבל מהחשיפה לנוסחי עדות שונות. זהו הנימוק גם בכתבי פוסקים נוספים (הרב מלמד, "תפילה כהלכתה") יחד עם זאת, חשש זה אינו מוכרח – החשיפה לנוסחי תפילה שונים לאו דווקא פוגעת בתפילתם של הילדים, אדרבה – לעיתים היא מעשירה ומפתחת אותה. הרב רבינוביץ כתב כי "כיון שאנו חיים בתקופה של קיבוץ גלויות ויצירת קהילות חדשות, ועדיין לא גובשו מנהגי המקום, ולפיכך ניתן לקבוע מנהגים מחדש" – ולפיכך אין הכרח שבזוג מעדות שונות ייצמדו דווקא למנהג אחד (שו"ת שיח נחום, "האם אשה צריכה לקבל את מנהגי בעלה?").

בפועל, במספר ישיבות ויישובים הונהגו כבר תפילות בנוסחים מגוונים לכלל הציבור (ראי דברי הרב רמי ברכיה והרב אביחי קצין על כך כאן, והרב ישראל רוזן כאן, ועוד. אלו אינם ניסוחים של פסיקה הלכתית, אולם הם מעידים על ברכתה של הנהגה רבנית לשינויים המתרחשים בקהילות), מתוך תפיסה שבימינו החשיפה לנוסחים השונים היא חיובית ומסייעת לתפילה קהילתית ומאחדת.

 בנוסף, הדוגמא האישית שההורים יכולים לתת כשהם מתפללים בדבקות היא חשובה לפיתוח תפילת הילדים, ועל כן יש חשיבות לבחור מקום תפילה שבו זה יתאפשר. 

 

אולם הגמישות והפתרונות הקיימים לא בהכרח יתאימו למשפחה שלך ולכן יש לברר אותה על מול האופק המשפחתי האישי שלך – מה יתאים ומה לא יתאים לילדיכם, לאור היכרותכם עמם. זהו בירור שעליכם לערוך ביניכם לבין עצמכם. מדבריך נשמע שקיים פער בינך לבין אישך בנושא זה. שיח פתוח, כנות ולימוד משותף יכולים לסייע לכם להבין כל אחד את העמדה השנייה ולברר את הרגשות והצרכים השונים שלכם; חשוב לעשות זאת ברגישות ומתוך כבוד למורשת של כל אחד מכם.

לאור הבירור שתעשו, יעמדו בפניכם מספר אפשרויות. להלן חלקן:

  • להתפצל: להחליט שחלק מהילדים מצטרפים אליך כשאת הולכת לתפילה שאת בוחרת, וחלק הולכים איתו; או לבדוק אפשרות שהוא יילך עם הילדים בחלק מהפעמים ויאפשר לך ללכת לבדך לתפילה הרצויה לך, ובשאר הפעמים תצטרפו את והילדים אליו לתפילה בנוסח אבותיו. בכל אפשרות שתבחרו יש לשים לב שלא נוצרת הפרעה לשאר הציבור.
  • למצוא מניין מגוון: אפשר למצוא בית כנסת בו הנוסח נקבע על ידי החזן, או שהנוסח משלב קטעים ומנגינות מעדות שונות; כך הילדים יכירו הן את המסורת שלו והן את המסורת שלך.
  • אפשרות אחרונה היא לקבל על עצמך מספר שנים של תפילה בנוסח שאינו הגירסא דינקותא שלך. אני רוצה ברשותך לייחד מספר מילים לאתגר הייחודי שמציבה אפשרות זו.

רבים חשים שמנגינות התפילה שנטמעו בהם בילדותם הן אלה שפותחות להם את השער הפנימי אל חוויית התפילה והקדושה. הנוסח עליו גדלנו הוא המפתח אל עולם מופנם של תפילה, שאינו מוצג כלפי חוץ בשגרה. 

כשמתפללים בנוסח זר, הדלת הפנימית הזו לא נפתחת. זה הקושי הגדול.

יחד עם זאת, אם נתאר לעצמנו רגע את התפילה כמעין סולם, הניצב ארצה וראשו מגיע השמימה, נכיר בכך שרובד המנגינות המרגשות וזכרונות הילדות הוא רובד נמוך יחסית בסולם. דווקא הריחוק מהמנגינות, מהרובד הבסיסי הזה הפונה אל הרגש – יכול להיות זה שיפתח לך אפיקי תפילה חדשים, ומתוך האתגר תפילתך תתרחב ותתעשר. התפילה יכולה לצאת מחוזקת מתהליך זה.

חזקו ואימצו בבניית ביתכם ובחינוך ילדיכם.

שלומית

 

הרחבה:

השאלה שאת שאלת היא למעשה שאלה פשוטה יותר מבחינה הלכתית, יחסית לשאר השאלות המתעוררות בהקמת בית שמקורותיו במנהגי עדות שונות. כדאי לך לקרוא את תשובתה של הרבנית תמר ביטון העוסקת בהרחבה ובבהירות בנושא זה: https://www.meshivat-nefesh.org.il/questions/#toggle-id-5

 

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן