שימוש במשטח לרידוד בצק פרווה וחלבי
שלום,
האם ניתן להשתמש במשטח סיליקון לרידוד בצק לאפייה עם בצק שהוא חלבי ולאחר שטיפה להשתמש באותו משטח לרידוד בצק פרווה ללא חשש שייחשב "בחזקת חלבי"?
האם יש הבדל בין העדות?
תודה רבה
תשובה
שלום לך,
אחד הכללים החשובים בכשרות שנוגע לענייני כשרות הוא "כבולעו כך פולטו", כלל זה קשור לשימוש במקור חום שגורם לדפנות הכלי לבלוע את הטעם של התבשיל שמתבשל בו ולכן בשימוש הבא תהיה פליטה לתוך התבשיל. במידה והכלי בלע טעם של חלבי או בשרי, בשימוש הבא אפילו אם נבשל דבר שהוא פרווה הכלי יפלוט טעם חלבי או בשרי לתוך התבשיל. כפי שפתחנו, הפעולה הזאת קורית רק בשימוש בחום[1].
כשמשתמשים בכלי באופן קר בלבד, אין בליעה ולפיכך אין פליטה של הטעם. במקרה זה ההכשרה נעשית בצורת שטיפה בלבד, אם כך המשטח בו את משתמשת לא נעשה חלבי כשאת מרדדת עליו בצק שהוא חלבי וכל זמן שהקפדת לנקות אותו היטב ולהסיר כל שארית של הבצק החלבי מהמשטח – תוכלי מיד להשתמש בו לרידוד בצק פרווה ללא חשש.
הרחבה
מקור הביטוי "כבולעו כך פולטו" בדיונים המופיעים בתלמוד[2] כמה פעמים בהקשר לענייני כשרות, ובעיקר הכשרת כלים לפסח. בכל המקורות מדובר בהכשרת כלים באמצעות מקור חום – מים רותחים או אש, בדומה לדרך הבליעה והשימוש של אותו הכלי, שנעשה גם כן באמצעות מקור חום שהוא מים רותחים או אש.
הגמרא במסכת עבודה זרה מביאה ברייתא הקובעת את דיני השימוש בכלים שנלקחו מנוכרים והכשרתם. הדברים נכונים גם לשימוש רגיל בכלי שאנחנו חושבים שייתכן ונעשה בו איסור או בשאלה של שימוש באותו הכלי לשני צרכים שונים במטבח. ופה מופיעה ההנחיה לגבי כלים שנשתמשו בהם בשימוש קר.
ת"ר הלוקח כלי תשמיש מן העובדי כוכבים דברים שלא נשתמש בהן מטבילן והן טהורין דברים שנשתמש בהן ע"י צונן כגון כוסות וקתוניות וצלוחיות מדיחן ומטבילן והם טהורין דברים שנשתמש בהן ע"י חמין כגון היורות הקומקמוסון ומחמי חמין מגעילן ומטבילן והן טהורין דברים שנשתמש בהן ע"י האור כגון השפודין והאסכלאות מלבנן ומטבילן והן טהורין וכולן שנשתמש בהן עד שלא יטביל ושלא יגעיל ושלא ילבן (בבלי, מסכת עבודה זרה דף ע"ה עמוד ב)
כלומר, רק כלי שנעשה בו שימוש בחום יש בו חשש של בליעה ופליטה והעברת טעם לעומת כלי שנעשה בו שימוש קר שאז צריך רק לנקות היטב משאריות.
משטחי סיליקון ידועים בכך שהם חלקים ביותר, ולכן קל מאד לנקותם לשימוש חוזר בלי לחשוש שנשארו שאריות בחרכים או בפינות.
[1] או בכבישה, השרייה של משהו מעבר ל-24 שעות. על פי הכלל "כבוש כמבושל".
[2] פסחים ל ע"ב, עבודה זרה ע"ו ע"ב, פסחים עד-עה,