האם יש בעיית כשרות של בשר וחלב בפירסינג בלשון? – מאת: הרבנית מעין דיטשר

תשובות מאת: רבניות אורחות

התשובה ניתנה בשיתוף עם הרבנית תמר מאיר


אני לא בטוחה שכאן שואלים.. 

אבל לא מצאתי מקום אחר, אני ממש רוצה כבר תקופה לעשות עגיל בלשון אבל תוהה איך זה מבחינת כשרות כי אני אוכלת בשרי וחלבי והעגיל הוא ברזל (טיטניום)

זה ישנה אם העגיל יהיה פלסטיק?

 

תשובה

יישר כוח על הרצון לברר הלכה, ולדייק בפרטיה. בשאלה זו נתייחס להלכות בשר וחלב.

נראה כי אין מקום לחשש, וזאת מהטעמים הבאים:

למעשה מדובר בחפץ ממתכת שנמצא בתוך הפה, ועל כן עשויים להיבלע בו לכאורה טעמי בשר וטעמי חלב של האוכל שאת אוכלת, וההלכה מתייחסת גם לטעם הבלוע בכלים.

על פי הגמרא במסכת שבת (דף מ ע"ב) אחד התנאים להיווצרות בליעה בכלים, הוא חום שמסוגל לבשל, ובלשון חכמים 'חום שהיד סולדת בו' (45 מעלות).

על פי רוב, אכילה אינה מתבצעת ישירות מכלי הבישול ללא כל תיווך, אלא באמצעות כלי שני, שאליו מועבר האוכל, או שבאמצעותו הוא נאכל או מעבר לכך (כלי שלישי והלאה). 

אוכל בכלי שני נחשב עפ"י הגמרא במסכת שבת לכזה שאינו מבשל, וממילא גם לא יכול להבליע טעם בעגיל, ולכן גם אם את אוכלת אוכל בשרי חם בכלי שני, הוא לא יהפוך את העגיל לבשרי, וכן להיפך.

אף אם נאמר שהאכילה מתרחשת לעיתים ישירות מן הסיר באמצעות כף וכדו' (וזה מעט מסובך יותר מן המקרה של כלי שני), הרי שבדר"כ לא מדובר על מקרה נפוץ.

השו"ע בסימן תנ"א סעיף ו' קובע ש'הולכים אחרי רוב תשמישו' – השימוש הנפוץ הנעשה בכלי. במקרה שלך – השימוש הנפוץ באוכל שנתקל בעגיל, הוא באמצעות כלי שני, ולכן אין לחשוש להבלעת טעם בשרי או חלבי בעגיל שלך.

אף לשיטה המחמירה גם במיעוט תשמישו (הרמ"א שם), נכנס השיקול של בטל ברוב: מעט הטעם הבלוע בעגיל מאותם מקרים שבהם כן היה אולי כלי ראשון, אינו מספיק כדי לאסור את מה שנכנס לפה (משנה הלכות תנינא ב, יג).

דיונים דומים קיימים בפוסקים בעניין כתרים, סתימות, תותבות וגשרים לשיניים, ולא חששו לבעיית כשרות בהם כתוצאה מכך, מן הטעמים שנזכרו לעיל.

הגרש"ז אוירבך (הובא בנשמת אברהם יו"ד, פט ב) בהקשר הדיון על כתרים וגשרים וכדו', אומר שהחום הטבעי המצוי בחלל הפה נחשב לכזה המקלקל את טעם המאכלים, ולכן מדובר בטעם פגום, כמו מאכל שאינו בן יומו, שאין לחשוש לבליעתו בשן.

הרב עובדיה יוסף מוסיף לדברים אלו סברה נוספת (בשם החמודי דניאל) שמכיון שהמזון לא שוהה מספיק זמן בחלל הפה, אז לא מספיקה להתרחש בליעה. (חזון עובדיה הלכות הגעלת והכשרת כלים לפסח, עמ' קמה, הערה כה).

לאור דברים אלו, נראה שאין חשש לאיסור בשר בחלב בפירסינג בלשון.

נראה שאין זה משנה אם מדובר בעגיל מתכת (שלכאורה ניתן להגעיל), או בעגיל פלסטיק.

יש להקפיד על ניקוי יסודי בכל חשש שנתקעו דברי מאכל בעגיל.

מעין ותמר

*הערה: איננו מבינות גדולות בפירסינג, אבל נראה שאם יש חריצים על גבי העגיל, יש מקום לחשוש ולהיזהר יותר בניקויו. אם מדובר על חפץ חלק, הדברים פשוטים יותר.

 

הרבנית מעין דיטשר היא בוגרת בית המדרש לנשים במגדל עז, ומכללת הרצוג. בוגרת תכניות מורות להלכה של מתן השרון. מובילה רוחנית ומובילת מדרשה בתיכון אמי"ת רננים ובנוסף רקדנית ומורה למחול בבית מדרש יוצר, 'סטודיו גוונא'.

 

 

 

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן