מה לעשות אם גביתי יותר מידי מלקוחות במסעדה? מאת: הרבנית שורלה רוזן
כבוד הרבנית שלום רב
אני עובדת במסעדה, ובטעות חייבתי לקוחה בשישה שקלים יותר שעברו לטיפ שלי. אמרתי לה את זה (כי בהתחלה חשבתי שלקחתי ממנה במקום מחברה שלה) וכמובן אמרתי לבוס שלא ייקח את השישה שקלים האלה לטיפ שלי. כשהגעתי הביתה נתתי צדקה של שישה שקלים, ורציתי לדעת אם זה גזל או לא, מה עליי לעשות כדי לכפר על זה. כי בעצם גביתי ממנה יותר כסף כשלא היה צורך.
תשובה
שלום יקרה
קודם כל אפתח בהרגעה – אין כאן גזל. ואסביר מדוע.
משאלתך עלה שאת הלכת ודיברת עם האישה שגבית ממנה בטעות את שישה השקלים הנוספים. האשה מצידה לא מחתה ולא ביקשה החזר ולכן אין לנו אלא להסיק מכך שהיא מחלה על גביית היתר שנעשתה בטעות. שהרי אם לא – מדוע לא ביקשה החזר במקום? במקרה כזה, אף על פי שבד"כ לא נאמר שאדם מחל על כסף אא"כ אמר זאת במפורש, יש לנו אומדנא (אומדן) המוכיח שהאישה מחלה על שישה השקלים.
מה גם שמי שקיבל את שישה השקלים הם בעלי המסעדה ולא את ולכן במקרה שהאישה הייתה מבקשת החזר, הבעלים הוא זה שהיה צריך לתת לה אותם. אני לא יודעת מה ההסדר במקום העבודה שלך – האם הטיפים הולכים ישירות למלצרים או שבעל הבית מקבל הכל כולל הטיפ ואח"כ הטיפים מחולקים בין כלל המלצרים. בכל מקרה, גביית היתר נעשתה על מנה מהתפריט ולא על הטיפ ולכן יוצא מכך שבעל הבית הוא זה שנהנה משישה השקלים הנוספים.
בנוסף, כשנגבה לפעמים כסף בטעות במסעדות ובבתי קפה, אנשים פשוט מוותרים על השארת טיפ אבל הם היו ממילא מוציאים עוד סך מסוים על הטיפ מעבר לחשבון. כך שבכל מקרה משלמים יותר מהחשבון עצמו ויש להניח שהלקוחה לא ביקשה החזר משום שחישבה את שישה השקלים בתור הטיפ שממילא הייתה משאירה.
בכל מקרה, נראה שהייתה כאן מחילה מצד הלקוחה ואין צורך להחזיר לה את הכסף.
ולגבי הפרשת שישה השקלים לצדקה שעשית בבית – במקרה שלוקחים כסף שלא ברור שהלקוח מחל עליו (מה שאין כן במקרה שלך), אין בנתינת צדקה פתרון. יש להחזיר את הכסף לבעליו. צדקה היא מצווה בפני עצמה שאדם מפריש מכספו שלו ולא מכסף שניתן לו בטעות.
שמחתי בשאלתך המפגינה זהירות בממונם של אחרים. "חס הקב"ה על ממונם של ישראל" – זוהי מידה חשובה ויקרה ביותר!
כתיבה וחתימה טובה
שורלה רוזן
לעיון: גמרא כתובות קד.
תוספות קידושין מט: ד"ה דברים שבלב
מהרש"ל בפירושו לסמ"ג (עשין מח)
שו"ת יביע אומר חלק ח' חושן משפט סימן ג'