אני רוצה לשיר ברחוב בצניעות למטרות צדקה, האם זה מותר?

אני אוהבת לשיר מאז שאני ילדה קטנה. אני מרגישה שלמוזיקה יש תפקיד חשוב ומשמעותי בעולם. המוזיקה עוזרת לי להתחבר לאמונה ולאמת. פעם רציתי להיות זמרת ולשיר בפני קהל מעורב אך הבנתי שההלכה אינה מאפשרת את זה ומעבר לכך הבנתי שזה לא מה שאני מחפשת.

היום יש לי חלום לשיר ברחוב בפשטות. לשיר לא באופן מיני אלא באופן מכבד ובענווה ממקום של חיבור ואהבה למוזיקה. לשיר מוזיקה ישראלית איכותית בעייני (עידן רייכל, ישי יריבו, עמיר בניון, אמיר דדון, נתן גושן, עקיבא ועוד…),ואני שואפת לשיר בבגדים צנועים (חצאית מתחת לברך וחולצה המכסה את שיער בית השחי). וחשבתי אולי אם בעז"ה האנשים ברחוב יאהבו וייתנו לי כסף על השירה אז אתרום מחצית ממנו לצדקה : )

האם אתן חושבות שיש היתר הלכתי לשיר באופן כזה?

השאיפה שלי היא לשיר בצורה שאינה מושכת יותר מידי תשומת לב, בענווה ובצניעות. לשיר ממקום נקי ואמיתי של אמונה כי אני עושה משהו חשוב ומשמעותי באמצעות המוזיקה. ( מקווה בעז"ה שאצליח לשיר בצורה הזו אם ארצה:) )

 

בנוסף- תודה ענקית לכן על התשובות המפורטות והכנות שלכן! תודה על הרצינות שאת מייחסות לכל שאלה. תודה על השילוב בין המחויבות להלכה ובין ההבנה והגמישות לכל מקרה ומקרה. אתן עוזרות לי מאוד לשמור תורה ומצוות מתוך חיבור ואהבה.

 

תשובה

ראשית תודה על שאלתך. 

נראה שאת שואלת ממקום מאד כנה ואמיתי והחלום שלך נשמע חלום יפה ואפילו מרגש.

יחד עם זה אפתח בזה שהנושא של שירת נשים מול גברים מורכב מבחינה הלכתית ולא פשוט, ואנסה להציג בפניך את עיקרי הדברים:

מעניין לראות שכבר חז"ל ראו ערך רב- משמעות בקול בכלל, בקול של שירה ובקול השירה הנשי בפרט.

מקור האיסור על שמיעת שירת נשים מופיע בגמרא במסכת ברכות (דף כ"ד עמוד א):

אמר שמואל: קול באשה ערוה, שנאמר כי קולך ערב ומראך נאוה.

הסוגיא שם עוסקת בענייני אמירת קריאת שמע ודברים שבקדושה. מופיעות שם כמה אמירות לגבי מקומות מכוסים שבפניהם אין לומר קריאת שמע. קול האישה, (בדרך של שירה ולא בדרך של דיבור) נכלל בינהם. 

נחלקו שם הראשונים האם אמירתו של שמואל לגבי קול, נאמרה רק לגבי זמן אמירת קריאת שמע או שזהו עיקרון כללי.

להלכה נפסק בשולחן ערוך עניין זה פעמיים: גם בהקשר של אמירת קריאת שמע (שולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת שמע סימן עה, סעיף ג): 

 יש ליזהר משמיעת קול זמר אשה בשעת קריאת שמע. 

וגם בהקשר של הלכות צניעות והמלצות הרחקה שבין איש לאישה שאינם נשואים (שולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות סימן כא סעיף א):

ואסור לשמוע קול ערוה או לראות שערה.        

יוצא מכך שאמנם האיסור במקורו נאמר לאיש אבל הראשונים כבר למדו מכך שזו דרך גם ליצירת עולם צנוע ומרוחק יותר בין האיש והאישה שאינם נשואים.

כלומר, למרות שהאיסור מכוון לאיש, נראה שהאישה צריכה לשמור על צניעותה ולא לשיר ולהופיע לפני גברים זרים גם כדי לא להעמיד את הסביבה הסובבת אותנו במצב של איסור (קשה מאד למי שרוצה להקפיד ולא לשמוע את קולך להסתובב כך ברחוב- דין זה נקרא "לפני עיור לא תתן מכשול") וגם כשותפה להרחקות הראויות לפי חכמים בין האיש לאישה.

את יכולה כמובן לשיר מול נשים וחברות ובעז"ה יום יבוא ואף מול אישך וילדיך.

יחד עם זה יש מן האחרונים שהבהירו שלא כל שירה נאסרה:

הרב יחיאל וינברג (שו"ת שרידי אש חלק א סימן ח וסימן עז) בצרפת שלאחר מלחמה"ע השניה התיר לגברים ונשים לשיר יחד שירי קודש. הוא הסתמך על פסיקת הרב הילדסהיימר ש"תרי קלי לא משתמעי" (שני קולות לא נשמעים. כלל שהגיע מהלכות שופר) וששירי קודש אינם מביאים להרהורי עבירות.

מכאן נהגו להקל בשמיעת נשים ששרות יחד. 

בין פוסקי זמננו הרב ביגמן, ראש ישיבת מעלה גלבוע, (וזאת ליהודה 2) סובר, בעקבות הבנתו את הסוגיא ודברי הראשונים, שבימינו ניתן להתיר שמיעת קול שירה של אישה כשאין חשש ששמיעת השירה תגרום להרהור, כלומר למחשבות לא צנועות של האיש על האישה ששרה מולו. 

לפיכך, הרב ביגמן כתב להתיר בתנאים מסוימים לאישה לשיר ולהופיע מול גברים. הוא כותב על תנאים כגול: הקשר ואוירה הולמת, מילות השיר, סגנון מוזיקלי, לבוש ושפת גוף. על סמך זה סבר שבטקסים ממלכתיים למשל, אין בעיה לשמוע קול אישה. אני מבינה מדבריו שיתכן ושירה כמו שאת מתארת הוא יתיר.

הרב ברוך גיגי, ראש ישיבת הר עציון חלק שם על מסקנת הרב ביגמן לגבי הופעות נשים אבל הקל בטקסים רישמיים בהם אין חשש לקלות ראש כלל ועיקר והוסיף שהמחמיר יחמיר לעצמו בלבד.

לעומתם, הרב מלמד (פניני הלכה הלכות משפחה ז, י) מביא שלדעת רוב מכריע של הפוסקים האיסור עדיין קיים, וסומך בדבריו הרב יעקב אריאל (תחומין ל). הרב מלמד מסביר שגם לדעת המקלים (דוגמת הרב ביגמן) קשה מאד להעמיד את ההלכה על מקומה ולדייק מה נחשב הופעה מכובדת להופעה לא צנועה.

למסקנה, על פי רוב הפוסקים אין לך אפשרות לשיר לבד מול קהל מעורב גם אם את לבושה בצניעות ושרה באופן מכובד ושאיננו מיני, אלא עליך לשיר מול קהל נשי. יחד עם זה, יתכן ואת יכולה לסמוך ולהקל על פי שיטת הרב ביגמן.

אני ממליצה לך לעיין במאמרו לפני הכרעה שתקבלי.

מוזמנת לעיין בקישור בגרסה המקוצרת של כאן.

בברכה רבה ובהצלחה בהמשך דרכך

בת שבע סמט

 

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן