דין ברכה ראשונה ומים אחרונים
1) האם צריך ליטול ידיים לפני ברכת המזון?
2) אם אני צריכה לברך לפני כל מאכל שאני אוכלת?
תשובה
שלום רב לך!
אנסה לענות בקיצור על שתי השאלות שקשורות למזון ולסעודה.
לגבי נטילת ידיים לפני ברכת המזון:
נטילה זאת נקראת "מים אחרונים". חכמים תיקנו ליטול מים אחרונים לפני ברכת המזון. שתי סיבות מצאנו לכך, לפי דברי הגמרא במסכת חולין (דף קה), טעם התקנה הוא מפני הסכנה. בתקופת חז"ל היו מתבלים את האוכל במלח סדומית המסוכן לעיניים. מי שלא הקפיד לרחוץ את ידיו אחרי האוכל, עלול לגעת בעיניים עם המלח הזה וחלילה יכול היה להפגע.
טעם נוסף שהבינו הראשונים על פי דברי הגמרא בברכות (דף נג) קשור לקדושת הברכה. בעולם בו אוכלים עם הידיים, הידיים מתלכלכות בשעת הסעודה ואין זה ראוי לברך עם ידייים מלוכלכות.
על נטילה זו לא תיקנו ברכה ונחלקו הראשונים אם בכלל יש חובה בנטילה זו. יש מן הראשונים שכתבו שבימינו אין מלח סדומית ולכן אין צורך ליטול מים אחרונים (שיטת התוספות והוא בטור סימן קפא) אך רוב הראשונים כן פסקו שזו חובה.
השולחן ערוך (או"ח סימן קפא סעיף א) פסק שיש ליטול מים אחרונים אבל הביא גם שיטה שלא נוהגים ליטול מים אחרונים (סעיף י).
פוסקים אחרונים אחרים כתבו שאפשר להקל בזה (משנ"ב ס"ק ב), במיוחד בימינו שאוכלים עם סכו"ם ואין בזה חוסר כבוד.
למעשה, יש בזה חלוקת מנהגים- יש שנוהגים ליטול מים אחרונים ולו נטילה סימלית ביותר ויש שנהגו לא ליטול ויש להם על מי לסמוך ויש גם שנהגו שרק בעל הבית נוטל. (ראי פניני הלכה, ספר ברכות, פרק ד, סעיף ט).
לכן, אם עד היום לא נהגת ליטול ידיים לפני ברכת המזון, יש לך על מי לסמוך ואין חובה עליך ליטול ידיים.
בכל מקרה, אם הידיים התלכלכו מהאוכל, ראוי לנקותם לפני הברכה.
לגבי שאלתך על ברכה ראשונה:
אמרו חכמים במסכת ברכות (דף לה) שאסור לאדם ליהנות מהעולם בלא ברכה, הברכה מבטאת כאין "בקשת רשות" מריבון העולם, ולכן אנחנו מברכים ברכה ראשונה לפני אכילת כל דבר מאכל ושתיה ואפילו על דבר מועט. (שולחן ערוך סימן רי).
(בשונה מברכה אחרונה אותה יש צורך לברך כשאוכלים יותר מכזית).
ובכל זאת יש מקרים בהם אנחנו לא מברים ברכה ראשונה:
בסעודה בה נטלת ידיים ואכלת לחם, ברכת המוציא פוטרת את כל הברכות שבתוך הסעודה.
כמו כן, ברכה אחת יכולה לכלול את מה שתחתיה. לדוגמא: אם ברכת בורא פרי העץ את יכולה להתכוון להוציא את כל הפירות שאת מתכוונת לאכול ושמונחים לפניך ואינך צריכה לברך על כל פרי בנפרד.
בנוסף, במקרה שאין הנאה כלל מהמאכל או השתיה כמו אכילת תרופה מרה- לא מברכים בכלל.
שיהיה בתאבון, בהנאה ובהודיה גדולה לריבונו של עולם על כל השפע.
בת שבע סמט