חגיגת יום הולדת של סבתא במסעדה בשבת

שלום, גדלתי במשפחה רוסית שאינה שומרת תורה ומצוות ורחוקה מאד מכל זהות יהודית. אני ובעלי שהכרנו בצבא מתחזקים יחד לאט לאט, אנחנו שומרים כשרות וגם שבת (עדיין מעשנת, אבל גם זה יבוא) ואני מכסה את הראש, למרות שלא נעים לי שרואים לי את הקעקועים ושבעלי נראה ממש שונה ממני. 

השאלה שלי כזאת, בשבת כל המשפחה תגיע לסבתא שלי, כדי לחגוג לה יום הולדת במסעדה. זו הסבתא שמאד קרובה אלי, והורי ממש דורשים ממני לבוא. אף אחד לא מבין את הקשיים שלי, וגם קשה לי לוותר על ההשתתפות במסיבה. אני ממש בדילמה, מה צריך לעשות? גם אם אני אגיע, אני אלך ברגל למסעדה, ולא אסע עם כולם. האם עדיף שאבוא עם כיסוי הראש, או לוותר עליו?

תשובה:

שלום יקרה, נשמע שאת מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים, אבל את ממש ראויה להערכה. אני מחזקת את ידייך בהתקדמות בקצב המתאים לך, ומאחלת לך הצלחה. אל תרגישי חריגה, או מוזרה בגלל המראה שלך, וגם לא בגלל המראה החיצוני של בעלך לעומת שלך. אם תסתכלי סביבך תראי שאין הגדרה למה נחשב תקין או נורמלי, כל אחד מיוחד, או שונה בדרכו שלו, ומראה חיצוני לא בהכרח מעיד על רמה כזו או אחרת של קיום מצוות או אמונה (כמובן שאם תרצי להסיר את הקעקועים, את רשאית לעשות זאת).

בקשר לשאלתך, ישנה בהלכה הכרעה ברורה של העדפת שמירת השבת על פני כיבוד הורים. על הפסוק: אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ וְאֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם (ויקרא יט, ג) אומר רש"י: "סמך שמירת שבת למורא אב, לומר אע"פ שהזהרתיך על מורא אב, אם יאמר לך חלל את השבת אל תשמע לו וכן בשאר כל המצות". כלומר, הורים אינם יכולים לכפות על ילדיהם לעבור עבירות. כיבוד הורים הוא מצווה גדולה וחשובה, אך את אינך נדרשת למחוק את זהותך הדתית וערכי הקיום שלך כדי לקיימה. (בנוגע לכיבוד סבא וסבתא ראי רמ"א יורה דעה סימן רמ, סעיף כד, בן איש חי פרשת שופטים, שנה ב, אות ל).

מכיוון שכל ההשתתפות במסיבה, ובעצם השהיה בבית סבתא במשך השבת כולה, תאלץ אותך להגיע לחילול שבת, ההמלצה הטובה ביותר בעיני היא להגיע לביקור אצל סבתא ביום ששי, להביא עוגה יפה, או מתנה מכובדת, ולבלות בחברתה לפני השבת. לאחר מכן תחזרו לביתכם.

אם תחליטי בכל זאת לנסוע למשך השבת כולה, לא תוכלי לאכול שם, ותצטרכי להביא אתך אוכל לשבת. האכילה במסעדה אסורה כמובן, מפני שהפתיחה בשבת מעידה על כך, שאין במקום תעודת כשרות. ברוב בתי האוכל, המחללים שבת בפרהסיה, אין השגחה גם בימות החול, ולא תוכלי לסמוך על אמירה של הבעלים, שהמוצרים וחומרי הגלם כשרים. ועוד, מכיוון שהמסעדה נמצאת ללא פיקוח והשגחה, קיים חשש גדול לבישול אסור ולהטרפת הכלים. 

מעבר לכך ישנו איסור לאכול מזון שהתבשל בשבת ע"י יהודי במזיד, גם כאשר כל הרכיבים כשרים (שולחן ערוך אורח חיים סימן שיח ס"א). במקרה כזה ישנם פוסקים שאוסרים ליהנות מן המאכלים אף במוצאי שבת, משום שמדובר בחילול שבת הנעשה באופן קבוע ובפרהסיה, והאכילה מהווה סיוע ביד עוברי עבירה (כתב סופר אורח חיים נ, שבט הלוי חלק ד, סימן לא).

בעיה נוספת שעלולה להתעורר מעצם ישיבתך במקום, היא מראית עין. ראיית אשה בכיסוי ראש, שנמצאת במקום שאינו כשר, עלולה להכשיל אנשים אחרים, וליצור רושם מוטעה, שמותר לאכול במקום. אני ממליצה לך לחבוש פאה או לשבת במקום נסתר, שאינו נראה מבחוץ ע"י העוברים והשבים.

לשאלתך, נראה לי, שאם תחליטי לשהות עם המשפחה בשבת, חשוב שתישארי במשך השבת בכיסוי ראש, מה שיסמן לכולם את זהותך, אמונתך וערכייך. אולי תרגישי מעט מבוכה, אבל בסופו של דבר זה יקל על הסובבים אותך, וגם יעזור לך בהגדרתך מול עצמך ועמידתך הבטוחה על מה שחשוב לך.

בהצלחה רבה חזקי ואמצי.

עידית

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן