למה ה' בחר את עם ישראל?

מדוע הקדוש ברוך הוא בחר אותנו מכל העמים

 

תשובה

שלום לך,

שאלת שאלה כל כך טובה וגם לא פשוטה. 

אכן אנו אומרים "אשר בחר בנו מכל העמים" ו/או 'אתה בחרתנו מכל העמים' בכל בוקר בברכות התורה, בכל ברכה של עליה לתורה, בתפילת השבת ובקידוש של ימים טובים ולכאורה הדברים אמורים להיות פשוטים. 

אולם, ישנן שאלות ביהדות ובאמונה שניתן לומר עליהן שהשאלות טובות מהתשובות. וכן, לעתים יש שאלות שהתשובה הכנה ביותר שניתן לענות היא – אין אנו יודעים. 

כזו, למשל, היא השאלה 'מדוע ברא הקב"ה את העולם'? מי באמת יכול לתת תשובה לשאלה עצומה זו?? שאלתך 'מדוע בחר הקב"ה דווקא בעם ישראל', גם היא שאלה כזו, שלעולם לא נוכל לתת עליה תשובה מדויקת. האם בחר בנו בשל אבינו אברהם? ייתכן. האם זו תשובה מספקת? לא, משום שאברהם כפי שכתוב בספר בראשית היה ל'אב המון גויים'. וכמו כן, את התורה בסופו של דבר נותן א-להים לעם ישראל ולא ליחיד כזה או אחר. 

כאמור, אני סבורה שכמעט בלתי אפשרי לענות על שאלה זו ולכן עדיף בעיני לשאול: 

מה זה אומר? מה עלינו לעשות בתור העם שהקב"ה בחר לתת לו את התורה? במה זה כרוך?

אציע בפנייך מספר אפשרויות הקיימות במחשבה היהודית. וזה שלך לבחור מי מהתשובות מתיישבת בליבך יותר.

הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל כותב בספרו 'התורה הגואלת' (קי, יג) שהתורה קדמה לעולם והיה צריך להכין כתובת בעולם כדי לשלוח דרכה את התורה שהיא 'מכתב מאלוקים'. להבנתו אין העולם יכול להתקיים ללא ישראל וללא התורה. העולם נברא למען תת את התורה לעם ישראל. 

מבלי שהדברים כתובים במפורש, אני שומעת בדבריו שיש לעם ישראל אחריות גדולה בקיום התורה על מנת לקיים את העולם. מה בדיוק פשר אחריות זו? 

א. לצורך נתינת התורה לעולם

אחד ההסברים נעוץ בעובדה שהמכנה המשותף לכל נוסחי התפילות והברכות הללו הוא שבחירת עם ישראל קשורה קשר הדוק עם מתן התורה והמצוות

בברכת התורה: "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו." 

בברכת אהבה: "אהבת עולם בית ישראל עמך אהבת, תורה ומצוות חוקים ומשפטים אותנו למדת" וכו'. 

התיאור של עם ישראל כעם נבחר מופיע תמיד כבסיס לקבלת המצוות וקיום התורה. אם כך, ניתן לומר שבחירת עם ישראל מכל העמים מצומצמת רק לעניין התורה והמצוות, אך בכל שאר הנושאים של חיי האדם והמציאות האנושית בני האדם שווים כברואים בצלם א-להים. 

הרב אברהם יצחק הכהן קוק בפירושו לסידור "עולת ראיה" (חלק א' עמ' ס') מבאר את ברכת התורה "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו" וזו לשונו: "הבחירה האלוקית בישראל, זאת היא סגולתה המיוחדת של כנסת ישראל, שהוא דבר העומד ממעל מכל למוד, למעלה מכל הבנה ומכל הסתגלות מעשית".

כלומר, לאומות יש סגולות שכליות, מוסריות, תרבותיות וכו', אך יחודם של ישראל הוא בסגולתם האלוקית, תפקידם של ישראל הוא השכנת האלוקות בעולם. האומות יכולות לפתח את העולם מבחינה מדעית, טכנולוגית וכו', ותפקידנו לתת את "היעד האלוקי" המוסר הגבוה למעשי האדם.

ובמילים של הרב זצ"ל (עולת ראי"ה שם):

"הסגולה הזאת היא היא הבסיס לכל הלמוד ולכל הקיום הפעולתי של תורה, והיא היא המשלימה את כל העולם האנושי של כל העמים, שרק אז יש לכל התכסיסים של סגולת האדם אחרית ואחיזה אידיאלית אמתית אלוקית במציאות, ע"י מה שמתוך כללם נבחרה אומה קדושה זו, המופיעה באצילות קדושתה של תורה, להאיר את כל המחשכים ולהגיה אור יקרות על כל האורות הרוחנים והמעשיים אשר לכל העמים תחת כל השמים".

ב. מתוך אהבת ה'

דגש שונה נותן הרב חיים בן עטר (אור החיים הקדוש). בפירוש לפרשת יתרו (שמות יח', כא') הוא שואל, כיצד זכה יתרו לקבל פרשה כל כך חשובה שבמרכזה קבלת התורה, שתקרא על שמו? ועונה: 

"ונראה כי טעם הדבר הוא להראות ה' את בני ישראל הדור ההוא וכל דור ודור, כי יש באומות גדולים בהבנה ובהשכלה, וצא ולמד מהשכלת יתרו בעצתו ואופן סדר בני אדם אשר בחר, כי יש באומות מכירים דברים המאושרים, והכונה בזה, כי לא באה הבחירה בישראל, לצד שיש בהם השכלה והכרה יותר מכל האומות, וזה לך האות השכלת יתרו, הא למדת – כי לא מרוב חכמת ישראל והשכלתם בחר ה' בהם, אלא לחסד עליון ולאהבת האבות …"

והבחנה זו נמצאת גם בפירושו של ה"כלי יקר" בדברים ז', ז' (פרשת ואתחנן) על הפסוק "לא מרבכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם" שמבאר – שבחירת ישראל לא נובעת בגלל ריבוי זכויותיהם אלא "כי מאהבת ה' אתכם".

מדוע ה' אוהב אותנו? שוב נראה לי שהתשובה המדויקת לכך היא – שאין ביכולתנו לענות על כך באמת. אולם הפסוקים הרלוונטים בספר דברים פרק ז הם חשובים מאד להעמקה בנושא – 

 ו כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה, לַה' אֱלֹהֶיךָ:  בְּךָ בָּחַר ה' אֱלֹהֶיךָ, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה, מִכֹּל הָעַמִּים, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה.  ז לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל-הָעַמִּים, חָשַׁק ה' בָּכֶם–וַיִּבְחַר בָּכֶם:  כִּי-אַתֶּם הַמְעַט, מִכָּל-הָעַמִּים.  ח כִּי מֵאַהֲבַת ה' אֶתְכֶם, וּמִשָּׁמְרוֹ אֶת-הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵיכֶם, הוֹצִיא ה' אֶתְכֶם, בְּיָד חֲזָקָה; וַיִּפְדְּךָ מִבֵּית עֲבָדִים, מִיַּד פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרָיִם.  ט וְיָדַעְתָּ, כִּי-ה' אֱלֹהֶיךָ הוּא הָאֱלֹהִים:  הָאֵל, הַנֶּאֱמָן–שֹׁמֵר הַבְּרִית וְהַחֶסֶד לְאֹהֲבָיו וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֺתָו, לְאֶלֶף דּוֹר.  י וּמְשַׁלֵּם לְשֹׂנְאָיו אֶל-פָּנָיו, לְהַאֲבִידוֹ:  לֹא יְאַחֵר לְשֹׂנְאוֹ, אֶל-פָּנָיו יְשַׁלֶּם-לוֹ.  יא וְשָׁמַרְתָּ אֶת-הַמִּצְוָה וְאֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם–לַעֲשׂוֹתָם.

הפסוקים מעלים שני פנים לעם ישראל, עם קדוש ועם סגולה. 

לאור זאת, מבחין המלבי"ם בין הכינויים השונים לעם ישראל. (שמות יט ה ד"ה והייתם לי): "יש הבדל בין עם סגולה ובין עם קדוש. שסגולה היא דבר שחשוב מצד הבחירה, דבר שיקר בעיני בעליו מצד החן והיופי וישים אותו באוצר מיוחד כמו סגולת מלכים והמדינות, ונקראו עם סגולה מצד שבחר ה' בהם אף שאינם עבדי ה' וגוי קדוש.

אבל עם קדוש נקראו בעת יתקדשו ויתרוממו מצד קדושת מעשיהם … שעם קדוש מציין מעלתם מצד קדושת מעשיהם, ועם סגולה מציין מה שבחרם ה' בלא שום הכנה מצדם (דברים כו', יח')".

דברים דומים ונוקבים יותר אומר פרופ' ישעיהו ליבוביץ בדבריו לפרשת קדושים ומדגיש שהבחירה בעם ישראל היא לא משום שהוא טוב יותר מאחרים, אלא כי קיבל תפקיד מהא-ל. זו אחריות מאד גדולה ומשימה לא פשוטה שאם לא עומדים בה, נענשים. ולכן אסור לחשוב שהעובדה שה' בחר בנו הופכת אותנו לחסינים. להיפך, לקב"ה יש הרבה ציפיות מאיתנו. 

ג. להמחיש את ערך השוני

ועוד גישה אחת אחרונה וחביבה עלי מאד, אני מבקשת להכיר לך, זו של הרב הלורד פרופ' יונתן זקס זצ"ל. הרב זקס הרבה לדבר על כך שבשונה מהנצרות והאסלאם שהן דתות מסיונריות, דהיינו המבקשות להפוך את כל העולם להאמין בדרכם, היהדות לא מבקשת מהעולם להיות יהודי, אלא דוגלת בכך שאלוקים הוא אוניברסלי והתורה היא פרטיקולרית. כלומר, עם ישראל קיבל תורה שהיא עבורו, שהיא המכשיר של עם ישראל לעזור לו להשמיע קול מסוים בעולם. אחת המשימות היא להביא את העולם להאמין בבורא עולם, לא בתורה. ולכן אין לנו בעיה עם קיומן של דתות אחרות העובדות את אלוקים בדרכים שונות. 

בספרו (המאד מומלץ) 'רדיקלית אז רדיקלית עכשיו, מורשת הדת העתיקה בעולם' מציין הרב את העובדה ההיסטורית שבמשך דורות רבים היה הרעיון של 'עם סגולה' מקור לגאווה יהודית, זכות שמימית אשר ליכדה את היהודים סביב זהותם הייחודית. אלא שבחברה בת ימינו מתפרש רעיון זה כגזעני ומתנשא והוא מעורר אי־נוחות. השונות כבר איננה אידאל, להפך. וכאן, מחדש הרב זקס רעיון מהפכני ומרתק ומתרגם את מושג הנבחרּות היהודית לשפת הדמוקרטיה הליברלית, בדרך שאינה מביעה עליונות כלשהי על פני שאר התרבויות והעמים. 

אמונת ישראל מצהירה על אחדות האל ועל רבגוניותו של האדם. עם ישראל נבחר להיות שונה כדי לדאוג לשונות האנושית ולהפגין את חשיבותה בעיני א-לוהים. רעיון זה יסודו באמונה כי כל אדם נברא בצלם א-לוהים ויש לכבד את השונות וההבדל ביו בני אדם. ושכולם, כולל אלה שהעולם מפנה להם עורף וגורם להם עוול – יקרים לליבו של א-לוהים. וכדי להמחיש את האמת הזאת, הוא בוחר בישראל, העם הנקרא להיות שונה מן האחרים, כדי להוכיח שהשוני חשוב. האחיזה בזהות היהודית ובייחודה טעונה אפוא מטען של שליחות — לכבד את האחר, (על כך הרחיב בספרו 'לכבוד השוני: כיצד נוכל למנוע את התנגשות התרבויות?)

בקישור כאן תוכלי לשמוע את הרב מדבר על הנושא.

לסיכום, אמנם לא עניתי ישירות על שאלתך וזאת רק משום שאני מאמינה שאין לנו אפשרות אמיתית לענות על שאלה זו. מה שניתן לנו לעשות הוא להבין מה משמעות הדברים עבורנו, כיצד זה אמור להשפיע על איך שאנו חיים את חיינו באחריות, כלפי עצמנו, עמנו ואף על כל העולם. 

מברכת אותך שתמשיכי לשאול שאלות קשות, ושתדעי למצוא תשובות טובות וגם לגלות שאין תשובות לכל השאלות(:

בהערכה רבה

יפית

 

התשובה ניתנה מאת הרבנית יפית קליימר

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.