האם יש בעיה לעשות הוצאת התקן יום לפני הטבילה?
ביום חמישי או שישי (תלוי אם ההפסק טוב) אני אמורה לסיים 7 נקיים ולטבול. ביום חמישי יש תור (שנדחה שוב ושוב מסיבות שונות) של רופא נשים, שאולי יעשה פרוצדורה רפואית (הוצאת התקן), וייתכן דימום. האם ניתן לטבול בכל זאת?אם לא מה עלי לעשות? כמה זמן לחכות עד הטבילה?
תודה רבה מראש
תשובה
שלום רב,
טוב שפנית להתיעץ
כפי שכתבת הוצאת ההתקן עשוייה לגרום לדימום.
במידה ויהיה דימום אחרי הוצאת ההתקן הוא אינו אוסר אותך, ואת יכולה לטבול באותו ערב.
דימום זה נחשב לדם פצע, הנגרם מהוצאת ההתקן ולכן אינו אוסר[1].
הדימום יכול להמשך כיומיים, בכל סוגי ההתקנים.
אם הוצאת ההתקן תהיה ביום השביעי, כדאי לעשות בדיקה פנימית בבוקר (לפני הפרוצדורה), ואין צורך לעשות אף בדיקה נוספת לפני הטבילה.
אם תטבלי יום למחרת הוצאת ההתקן, תעשי גם רק בדיקה אחת ביום השביעי, וגם אם היא לא תצא נקיה לגמרי, ניתן עדיין להניח שהדם מגיע מהפצע שנגרם מהוצאת ההתקן[2], ולכן היא אינה אוסרת אותך. גם אם יהיו כתמים על התחתון הם לא יאסרו אותך, מאותה סיבה.
לאחר הטבילה מומלץ ללבוש תחתון צבעוני או לשים תחתונית, כדי לא להכנס לספקות.
במידה ועדיין ישנן כתמים אדומים אחרי הטבילה, כדאי לחכות עם קיום יחסים מלאים. במידת הצורך, כדאי להתייעץ שוב.
הערה: אם מדובר בהתקן הורמונלי (כגון מירנה), יכול להתחיל דימום הורמונלי אחרי כיומיים (דימום נסיגה, הנגרם מהפסקת ההורמונים, בדומה לווסת המגיעה לאחר הפסקת גלולות). דימום כזה אינו נחשב לפצע, ולכן דינו אחר. במקרה כזה מומלץ להקפיד על לבישת תחתון צבעוני או תחתונית, ולא לעשות שום בדיקה פנימית, אך אם הדימום מתגבר יתכן ותאסרו.
בברכה
נועה
[1] תלייה במכה נזכרת בגמרא נידה טז. הראשונים חולקים מתי ניתן לתלות במכה. בשו"ע, יו"ד קפ"ז סעיף ה, נפסק שניתן לתלות במכה ידועה ברחם. הרמ"א שם מביא סייגים שונים, אך גם הוא פוסק שניתן לתלות במכה שמוציאה דם כרגע, כמו המקרה שלפנינו.
למקורות נוספים והרחבת הדיון, ראו נשמת הבית, סימן נ וסימן נא.
[2] מצב זה נקרא בשפה ההלכתית "תליה במכה" ומשמעותו היא שכאשר ישנה אפשרות סבירה שהדם מגיע מהפצע ולא מדימום ספונטני, ניתן לתלות אותו במכה, והוא אינו אוסר את האישה.