האם אוכל לנהוג מנהג האשכנזיות בחנוכה למרות שבעלי מעדות המזרח?

שלום רב,
אנו נשואים כבר כמעט 13 שנים. בן זוגי מעדות המזרח ואנוכי מעדות אשכנז. ברוב מנהגי הבית אנו הולכים כמקובל לפי מנהג האיש כעדות המזרח.
בחנוכה הדבר קשה לי במיוחד. ככל שהילדים גדלים אני מוצאת שיותר חשוב לי לשוב למנהג אבותי ושכל אחד מבני הבית ידליק בברכה חנוכיה משלו (כאשר אני ואישי חולקים חנוכיה) 
עד היום לא ממש הכרענו בנושא ובכל פעם אנו נוהגים אחרת.
שאלתנו היא- האם אפשרי להחליט שבנושא זה אנו כמשפחה הולכים אחר מנהג האשכנזים?
או שיש בעיית ברכה לבטלה במיוחד לאור כך שהם יגדלו ויעברו את גיל המצווה?
תודה מראש.

תשובה:

שלום לך,

הדלקת נרות חנוכה היא מצווה מאד חביבה ובמהותה יש רצון להידור בבחינת "מוסיף והולך". במקביל זוהי מצווה מאד משפחתית וביתית. משילוב שני הכוחות הללו נולדה השאלה המעידה על רצונך לחשוב ולדייק בשפת קיום המצוות המשותפת שלכם.

שימו לב שלכל אחת ממסורות ההדלקה שלכם יש כוח אחר והיא מהדרת בדגש אחר –

המנהג האשכנזי שכל אחד מדליק לעצמו – מדגיש את המקום האישי של כל אחד מבני הבית ונותן מענה לחינוך אקטיבי של הילדים למצוות.

לעומתו, המנהג הספרדי להדליק חנוכייה אחת, נעוץ בהבנת "נר איש וביתו" כמצווה משפחתית וזוגית משותפת ומחברת – כאשר החנוכייה היא מצווה של הבית כשם שקובעים מזוזה אחת בפתח הבית. בנוסף, יש הידור "פרסום הנס" דווקא בהדלקת חנוכייה אחת, בכך שיש היכר ברור למספר הנרות באותו יום.

על כל פנים, בשני המנהגים האישה יכולה להיות שותפה מלאה ולהוציא ידי חובה את האיש – "אשה ודאי מדליקה, דאמר רבי יהושע בן לוי: נשים חייבות בנר חנוכה שאף הן היו באותו הנס". (שבת כג, ע"א), כלומר גם לפי המנהג הספרדי אתם יכולים להחליט שבכל יום מישהו אחר משניכם ידליק את החנוכייה המשותפת ויוציא ידי חובה את שאר בני הבית.

לגבי שינוי המנהג שנהגתם עד כה –

אני מפנה אותך לתשובה מפורטת שכתבתי בשאלת מנהגים של בני זוג ממסורות שונות, ממנה עולה שבמציאות שלנו, בחברת של קיבוץ גלויות, יש פתח לאמץ יחד אף את מנהג משפחתה של האישה, ולא בהכרח את מנהג האיש. ראי פירוט בתוספת מקורות להרחבה https://www.meshivat-nefesh.org.il/questions/#toggle-id-5

אמנם תשובה זו מתייחסת לראשית החיים המשותפים, כאשר בני הזוג מחליטים יחד על מנהג הבית החדש שהם מקימים, אך ברי לי שבמהלך החיים יש לכולנו עוד נקודות מפנה המעוררות לבחינה מחודשת של הדקויות בשפה הדתית שלנו (כמו אצלכם בשעה שהילדים גדלים, או להבדיל חלילה בשלבים שלאחר פטירת ההורים…)

אם שניכם מרגישים שנכון לאמץ מעתה דווקא את המנהג שלך, יש מקום לעשות זאת בניחותא ומתוך מחשבה לקראת חנוכה בשנה הבאה, תוך שימת לב לדגשים הבאים:

  1. חשיבה ולימוד משותף של טעמי המנהגים השונים ומקורם, כפי שרמזתי למעלה, והבנה מה אתם מרוויחים ועל מה מוותרים בבחירה זו.
  2. העיקרון המוביל צריך להיות שלום-ביתו שמחה במצווה. חשוב לקחת בחשבון את השלכת השינוי על המשפחה, כולל משפחות המוצא שלכם.
  3. במקרה שאכן החלטתם לשנות את המנהג יש לעשות התרת נדרים בפני "בית דין" של שלושה, כדי לציין את נקודת ההתחלה החדשה.

בברכת ריבוי אור ושלום בבית,

תמר

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן