אני מניקה באופן מלא – האם עלי לצום בתשעה באב?

שלום רב

אני אחרי לידה ראשונה.

בט' באב התינוקת שלי תהיה בת 3 חודשים והיא על הנקה מלאה.

האם יש מקום לשתות כרגיל בצום כדי שלא תיפגע ההנקה?

 

תשובה

שלום וברכה ורוב ברכות על הולדת הבת הבכורה, בע"ה שתרבינה השמחות.

שאלתך בדבר ההנקה והחשש מפגיעה בעתידה של ההנקה היא אכן שאלה חשובה.

כידוע, מבין ארבעת צומות החורבן (צום גדליה, עשרה בטבת, שבעה עשר בתמוז ותשעה באב) החמור מכולם הוא תשעה באב שהוכפלו בו הצרות. צום זה הוא היחיד מן הארבעה שמתחיל מן הערב. ונאמר לגביו במפורש בשולחן ערוך שנשים "עוברות (היינו נשים בהריון- מ.ט) ומיניקות מתענות בט' באב כדרך שמתענות ומשלימות ביום כפור" (או"ח תקנד, ה). כלומר, על פניו, אין היתר לא לנשים בהריון ולא לנשים מיניקות שלא לצום בתשעה באב. עם זאת, ועל אף שהשולחן ערוך משווה את צום תשעה באב ליום כיפור אין מדובר בצומות חמורים במידה זהה.

בעוד שיום כיפור הוא חובה מן התורה והוא חמור כאיסורי שבת, נחלקו הפוסקים באשר למקור התוקף של צום תשעה באב. יש מהם שסברו שמדובר בתקנה המבוססת על קבלת העם, ויש שסברו שזו תקנה קבועה אבל היו שראו בו צום מדברי נביאים שתוקפו חמור יותר וכדאורייתא. להלכה ניתן לדייק מתוך השולחן ערוך בהלכות נוספות שמדובר בצום מדרבנן ומכאן קבע הב"ח ש"במקום חולי לא גזרו חכמים". כלומר, שחולים לא נכללו באיסור דרבנן זה של צום, גם ביחס לתשעה באב (ב"ח, או"ח תקנד, ס"ק ב).

אמנם, לא ברור שמינקת נחשבת לחולה מעצם העובדה שהיא מיניקה ונהגו להחמיר בתשעה באב שגם נשים שמיניקות צמות וכמובא בשולחן ערוך במפורש.

בשאלתך לא פירטת מהו הניסיון שלך לגבי ההנקה, האם החלב אכן מתמעט כשאת לא שותה, האם התינוקת מורגלת גם כשצריך בשתיה מבקבוק (אפילו של חלב שאוב שנשאב מראש). ולמעט העובדה שאת מציינת שהתינוקת עדיין יונקת יניקה מלאה קשה לדעת מה תהיינה התשובות לשאלות הללו.

לכן, נראה שאת מדברת על המצב הרגיל של נשים שמיניקות הנקה מלאה וחוששות להנקה ולהתמעטות החלב. השאלה הרפואית מצויה במחלוקת אפילו בין הרופאים. שמעתי רופאים שיודעים לתת "מתכון" כיצד להגן על החלב ועל איכותו על ידי שאיבות מוקדמות, הכנה טובה לצום של שתיה מרובה וכיו"ב. ויש רופאים שסבורים שהעדר שתיה ל 24 שעות עשוי להזיק לאיכות החלב גם אם לא בטווח הקצר, בטווח הארוך בודאי. יש מי שסבור שתחליפי חלב אם הם דבר שיש להימנע ממנו ככל שניתן, וכי חלב אם הוא האידיאלי לתינוק ולכן, אין לראות בתחליפי חלב אם אופציה.  בהתאמה גם בין הפוסקים התגלעו מחלוקות בנוגע למצב כשלך.

המחמירים סבורים שזה המצב המדויק עליו דיבר השולחן ערוך שמיניקות צמות. ומאידך פוסקים כמו הרב רבינוביץ שפסק בכלליות ש"משום צער התינוק אין למניקת לצום בתשעה באב" (שיח נחום, לו). והוא פסק כך בכל מיניקת.

ובכל מקרה, אין חולק שאם האישה אינה חשה בטוב עליה להפסיק את הצום (וזה נכון לכל חולה).

לדעתי,  במקרה של הנקה מלאה ובגיל צעיר של שלושה חודשים אין לקחת את הסיכון של התמעטות החלב ולכן, אין לצום. אולם, אם את יודעת שיש לך הרבה חלב ורק הצמא יציק לך, עליך לצום כל עוד את חשה בטוב.

כמובן, בניגוד ליום כיפור שבו כששותים שותים לשיעורים וכיו"ב, בתשעה באב אין הנחיות כאלו ומי שאינו צם, פטור מן הצום לגמרי (ורק שאר העינויים נותרים על כנם: רחיצה, נעילת הסנדל וכו'). וכן, ראוי שלא להתענג על האוכל.

בהצלחה רבה

מיכל

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן