השתתפות בסדנת ויפאסנה

שלום!
האם יש בעיה הלכתית בהשתתפות בסדנת ויפאסנה שמתקיימת במרכז לויפאסנה ישראל?
בתקנון המרכז אוסרים על תרגול רוחני כל שהוא תוך כדי הסדנא (תפילות וכו), אך אני חושבת שאוכל להקפיד על תפילות וברכות בצנעה. וגם עם כשרות אפשר להתנהל באכילת מוצרים טריים.
האם אלו הבעיות היחידות?
אני מתרגלת מדיטציה כבר תקופה ארוכה, וזו הדרך הכי ישירה שאני מכירה להתקשר לקב"ה ולנשמה. עד עכשיו נמנעתי מהשתתפות בקורס זה מחשש של השפעות רוחניות זרות. אבל זה הקורס האינטנסיבי והמאפשר ביותר שקיים, ולכן מעוניינת מאוד להשתתף בו. האם לדעתך אפשרי?
תודה!

תשובה:

שלום רב, 

מתוך שאלתך בוקע ועולה הצימאון שלך לאלוקים – לא – ל חי!  אני מתייחסת במלא הרצינות וההזדהות עם הרצון העז שלך לעבודת ה' וקרבה, ושמחה מאוד שפנית אלינו לבירור.

מאחר ואני לא מכירה סדנאות ויפאסנה באופן אישי השתדלתי לברר עם אנשים הקרובים לנושא על הסדנאות. לכן אם במהלך התשובה את רואה שהמידע שברשותי לא מדוייק או שנפלה טעות בהבנה שלי אנא תקני אותי.

שאלת אילו בעיות עשויות להיות עם הקורס. אני רוצה לעבור דבר דבר ולבדוק מה הבעיות והאם אפשר להתמודד איתם. וכפי שתראי בהחלט ישנן ביעיות נוספות מעבר למה שציינת בשאלתך….

אתייחס לתוכן של הקורס, לאופן בו הוא מתבצע, ולמשמעות שיש לו באופן אישי לגבייך.

 

  • תוכן  :

 

  1. המדיטציה עצמה: למיטב הבנתי המדיטציה של ויפאסנה לא מהווה עבודה זרה כיוון שהיא לא מכוונת לאלילים. אלא היא עוסקת בתשומת לב פנימית גופנית. ולכן על פניו אין כאן בעיה של עבודה זרה. לכן מצד התוכן של התרגול עצמו נראה שאין בעיה. 
  2. שיעורי ערב: קורס הויפאסנה מלווה בשיערים פרונטאליים הניתנים בסוף כל יום. שיעורים אלו מלמדים את התורה של בודהה. מציעה לך להקשיב לשיעורים אלו  ולהבין האם נכון עבורך לשמוע תכנים אלו בכל ערב, כאשר את נמצאת במצב תודעה מאוד עדין. (לקבל הקלטה של שיעור כזה פני לרחל דסה שהמייל שלה מצורף, בסוף התשובה).

 

  • אופן ביצוע הקורס:

 

אופן בצוע הקורס נוגע בשלוש נקודות הלכתיות: כשרות – לא תעשה, שבת – עשה ולא תעשה, תפילות וברכות – עשה ולא תעשה. חלק  מהנושאים הללו מושפעים מהסכם שאת עושה עם המרכז לפני ההשתתפות בסדנא ואתייחס לכולם:

 

  1. כשרות – כפי שכתבת תוכלי ככול הנראה להתנהל באכילת מוצרים כשרים ואכן צריך להקפיד על כך. לכן כאן לא אמורה להיות בעיה. 
  2. תפילות וברכות – ציינת שבקורס אוסרים על ביצוע תרגול רוחני אחר מכל סוג. לכן נוצרת בעיה חמורה מול תפילות וברכות. נחזור להצעה שלך לפתרון אבל נוסיף קודם כל עוד בעיות מלבד תפילה וברכות. 
  3. שבת  – למיטב הבנתי הקורס שאת מתארת הוא קורס בין עשרה ימים. לכן עשויה להיווצר בעיה רצינית מצד שבת.  

באתר של ויפאסנה גואנקה בארץ מופיעה הפסקא הבאה:

"במשך תקופת הקורס יש להימנע לחלוטין מכל סוג של תפילה או טקס דתי: שינון מנטרות, הדלקת נרות או קטורת, ספירת חרוזי תפילה, הנחת תפילין, קידוש והבדלה, שירה וריקודים, צום מוחלט וכדומה. כמו כן, יש להימנע מכל תרגול הוליסטי או רוחני ומתרגול של שיטות מדיטציה אחרות. אין הכוונה לבקר או לגנות טקסים, תפילות או תרגולים כלשהם, אלא לאפשר מתן הזדמנות הוגנת לטכניקת הוויפאסנה בצורתה הטהורה. לתשומת לבכם, על כל התלמידים להיות נוכחים בהקרנה של שיחת הערב בכל ימי הקורס, לרבות שישי בערב (ערב שבת)."

איסורי שבת: כפי שאת רואה מהפיסקה השתתפות בהקרנה של שיחת הערב גם היא אסורה בשבת ואיני רואה כיצד את יכולה הלהמנע ממנה.

מצוות עשה של שבת: אבל יש הרבה מצוות עשה של שבת שאת חייבת בהם ואת לא יכולה לבטלן. הדלקת נרות, קידוש, סעודות, הבדלה. וכפי שכתבת יש איסור לבצע תרגול רוחני מכל סוג ואין ספק שמצוות הן חלק משוב מיום קדוש זה.

  1. ההתחייבות לא לקיים מצוות:

בשאלתך התייחסת לכך שתוכלי לדעתך לברך ולהתפלל בצנעה. חשוב להבין ולהדגיש שבשבת מדובר על נפח הרבה יותר גדול של מצוות עשה שאת חייבת בהם ועליך גם לבצע אותם בצנעה. 

תאורטית אולי אפשר למצוא דרכים לקיים תפילה ברכות ומצוות עשה של שבת בצנעה אולם עומדת לפניך בעיה נוספת. כאמור מצד הסדנא אסור לקיים את כל מצוות העשה הללו. ובתחילת את חותמת על מסמך בו כתוב שאת מתחייבת לא לעשות שום פעילות רוחנית אחרת. כאן יש מספר בעיות:

  1. בעצם החתימה עשוי להיות חילול שם שמיים. יהודי לא יכול לחתום ולהתחייב לא לקיים מצוות!
  2. כמובן שאם את חותמת את מחויבת עדיין במצוות ועליך לשקר בהגדרה – את מכניסה את עצמך למצב בו את מרמה.
  3. אם את  עושה דברים אלו בצנעה את חותרת מתחת לעקרונות הסדנא באופן ישיר. 

להיות במצב זה יש בעיה ולא נראה לי שלא ניתן להתעלם ממנה.  איני רואה כיצד ניתן להתיר לכתחילה לחתום על מסמך בו את מתחייבת לא לקיים מצוות. לכן חתימה על מסמך כזה אסורה.

 

  • המשמעות הרוחנית של הקורס והתהליך שאת עוברת:

 

מעבר להלכה יש כאן שאלה רוחנית שחשוב לשים לב אליה. כתבת כי "זו הדרך הכי ישירה שאני מכירה להתקשר לקב"ה ולנשמה" למיטב הבנתי דרך  תהליך  תרגול מדיטצית  הויפאסנה אכן יכולה להוביל אל התקשרות עמוקה לקב"ה ולנשמה.

כפי הידוע לנו מן המקורות של החכמים, התקשרות זו  יכולה להגיע עד  ל"התפשטות" מן הגוף הפיזי,  לביטול החושים ,כפי שנכתב על שאול  "ויפול ערום שלושה ימים". מדובר כאן על מעיין כניסה ל"פרדס"  וממסכת חגיגה אנו למדים  על החשיבות של – להכנס בשלום ולצאת בשלום. 

לכן חשוב להבין  ולהדגיש את הצורך בליווי בדרך הזו. 

הליווי נצרך גם בכניסה לחוייה וגם ביציאה ממנה. שמעתי תיאורים של  חוויה רוחנית של ויפאסנה כלידה מחדש. אחרי חוויה זו חוזרים חזרה לחיים "הרגילים" והאנשים הראשונים הנמצאים שם לצידך מהווים דמויות חשובות ביותר כלפייך. ככל שתעברי חוייה רוחנית יותר משמעותית. כך מבחינה רוחנית יש יותר קושי בהחלטה לעבור חוויה זו לצד אנשים שיש בין העולם הרוחני שלך לבין העולם הרוחני שלהם פער מאוד עמוק. 

 

אסכם: 

על פניו יש כאן בעיות הלכתיות שניתנות לפתרון כמו כשרות אך עדיין יש בפנייך איסור לא תעשה של שבת. 

מעבר לכך העובדה שיש איסור על קיום מצוות עשה בסדנא היא בעייתית מאוד. מצד האיסור עצמו יהיה לך קושי גדול לקיים מצוות עשה בצנעה מדובר לא רק על תפילה וברכות אלא גם על מצוות העשה של שבת.

מעבר לבעיות האלו שציינת. ישנה בעיה הלכתית גדולה בחתימה על מסמך בו את מצהירה שלא תקיימי מצוות עשה. אסור לחתום על מסמך מעיין זה. 

מעבר לבעיות ההלכתיות יש גם קשיים רוחניים.

מבחינה רוחנית ככול שתחווי חוויה רוחנית גדולה יותר כך המרחק בין העולם הדתי שלך לבין מקיימי הסדנא נהייה יותר חריף ויכול לעורר שאלות ברובד הרוחני גם אם לא ברובד ההלכתי ה"יבש".

לאור זאת  אסור לך להשתתף בסדנא בגלל הדרישה לא לקיים מצוות. גם לו לא הייתה בעיה כזו עדיין לא ומבחינה רוחנית קשה לומר שמומלץ ונכון ללכת לסדנא זו. 

אני ממליצה לך לשקול מאוד ברצינות חלופות לסדנא זו מתוך הבנה שיש כאן כלי חשוב בעבודת ה' שלך!

ישנם מספר אנשים ונשים העוסקים בסדנאות מדיטציה ואף סדנאות ויפאסנה לגברים ונשים דתיות. הם בעלי נסיון בתחום זה, אולי יוכלו הם להציע לך סדנאות חלופיות שגם אם לא יהיו זהות לסדנא שאת מתארת יוכלו לתת לך מענה. (הסדנא ויפאסנה יהודית לנשים אינטנסיבית באותה  מידה כמו בויפאסנה של גואנקה בארץ) מנחים אלו הם חלק מקבוצת "בארות" המקיימת בסדנאות ויפאסנה לציבור הדתי. אני מצרפת את פרטי הקשר שלהם/ן להמשך בירור שלך. 

בארות –  beerot.org

אני מניחה שלא קל לשמוע את התשובה שלי,

אני מאחלת לך המשך התפתחות במסע שלך בעבודת ה'.

ושהקב"ה ישלח לך ברכה במתקופה לא קלה זו שאנו נמצאים בה – מי יתן ויפתחו לך שערי שמיים בתקופה זו ובבאה אחריה.

יעל

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן