מה בדיוק ההגבלות לטיול בחול בתשעת הימים?

השאלה:

 אהלן ? רצית לשאול מה בדיוק ההגבלות לטיול בחול בתשעת הימים (אני בעזרת השם אהיה במהלכו בזמן זה). תודה רבה!!!

התשובה:

שלום יקרה!

אני מבינה שאת מטיילת בחול במהלך תשעת הימים. אין איסור בעצם השהות בחול בימים אלו, אך יש הנמנעים מטיסות לחול בגלל הסיכון שבטיסה, ומכיוון שחופשה בחול זה דבר משמח בדרך כלל ונוהגים למעט בשמחה. לעניות דעתי, ישנם מספר דברים שכדאי שתחשבי עליהם מראש כיצד את מעונינית לנהוג בימים מיוחדים אלו לעם ישראל:

ההתייחסות התודעתית לתשעת הימים מגיעה מהמימרא בגמרא, במסכת תענית: "משנכנס אב ממעטין בשמחה" (דף כו עב). ולכן להלכה נקבע שדברים שיש בהם משום עונג, יש צורך להמעיט בהם מי"ז בתמוז ועד לאחר ט' באב. מנהגי האבלות מתעצמים מראש חודש אב (לאשכנזים, ומשבוע שחל בו ט' באב לחלק מקהילות הספרדים) ועד לי' אב, כזכר לחורבן המקדש.

השולחן ערוך (אורח חיים, סימן תקנא) מפרט את הדברים האסורים בימים אלו – משא ומתן של שמחה, נטיעה ובנייה, כיבוס ומרחץ לשם הנאה, קניית בגדים חדשים ונעלים שלא במקום צורך, אכילת בשר ושתיית יין בקהילות מסוימות.

למעשה:

  • מכיוון שמי"ז בתמוז, נחשבים ימי בין המצרים לימי פורענות לעם ישראל, יש הנוהגים שלא לעשות דברים מסוכנים. הרב מלמד בספרו "פניני הלכה" כותב שהוא מאמין שבמהלך כל השנה יש להימנע מלעשות דברים מסוכנים, אבל למעשה, הייתי ממליצה להשתדל שלא לעשות טיולי אקסטרים או אטרקציות מסוכנות בימי בין המצרים בכלל ובתשעת הימים בפרט. נוהגים בימים אלו זהירות רבה יותר מאשר שאר ימות השנה.
  • מי"ז בתמוז, אסור לנגן ולשמוע מוסיקה חיה, או לרקוד. איסור זה הוא מפני השמחה שבנגינה ובריקוד.
  • המנהג הוא שלא לאכול בשר ולשתות יין במשך כל תשעת הימים. כך נוהגים האשכנזים. חלק מהספרדים נוהגים כך רק בשבוע שחל בו ט' באב. תימנים נוהגים שלא לאכול בשר או לשתות יין רק בסעודה המפסקת לפני תחילת צום ט' באב.
  • יש להמנע משיחה לשם הנאה. אם זה לצורך רפואי מותר.
  • יש למעט במשא ומתן שמביא לשמחה. זאת אומרת, נוהגים שלא לקנות בגדים או תכשיטים, וכל דבר הנחשב למותרות. אסור לקנות דברים שמברכים עליהם "שהחיינו". עם זאת, במקרה ואת נתקלת בדבר משמח שהיית רוצה לקנות, ואת חוששת שאם תחכי עד אחרי ט' באב תפספסי את זה, או שיגרם לך הפסד כלכלי אם לא תבצעי את הרכישה, ניתן לקנות במהלך תשעת הימים, אך עדיף שלא להשתמש בדבר עד אחרי ט' באב.
  • אם אין לך נעלי גומי או בד לט' באב, את יכולה בדיעבד לקנות אותם בתשעת הימים.
  • חכמים אסרו לכבס. אשכנזים נוהגים כך כל תשעת הימים, וספרדים נוהגים שלא לכבס בשבוע שחל בו ט' באב.האיסור כולל גם גיהוץ וגם 'ניקוי יבש'.
  • כשם שאסור לכבס, האיסור הוא גם ללבוש בגדים מכובסים. ולכן יש הנוהגים לפני ראש חודש ללבוש כל בגד כשעה, כך שלא יחשב מכובס. בגדים תחתונים וגרביים מותר ללבוש מכובסים, ואם אין לך יותר, מותר לכבס, אבל עדיף לכבס אותם יחד עם בגדי ילדים (שאת בגדיהם מותר לכבס בתשעת הימים בשעת הצורך).
  • בעבר היה איסור להתקלח כל תשעת הימים. היום מקובל שכולם מתקלחים בצורה יום יומית, ואין זה לשם תענוג אלא לניקיון והסרת ריח רע. ולכן מותר להתקלח ולחפוף בתשעת הימים. יש הנוהגים להתקלח במים פושרים, על מנת שזו תהיה מקלחת ללא תענוג אלא לניקיון גרידא.
  • ממש כמו בהלכות אבלות, מנהגים אלו לא נוהגים בשבת. זאת אומרת, בשבת מותר לשתות יין ולאכול בשר וללבוש בגדים נקיים ומכובסים.

מאחלת לך טיול נעים ובטוח, ושבע"ה תחזרי לירושלים לחזות ולשמוח בבנינה:)

ברכה והצלחה,

שירה מרילי מירוויס

הרבנית שירה היא עמיתה במכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד. מלמדת תנ"ך והלכה במדרשת לינדנבאום.

להרחבה נוספת בדינים ומנהגים של ימי בין המצרים, תשעת הימים וט' באב, ממליצה לך לעיין בספר "פניני הלכה" של הרב מלמד, כרך "זמנים" פרק ח' והלאה.

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן