האם אפשר לתת בלנדר חלבי לדתל"ש שאולי יעשה בו שימוש לא כשר?

קנינו שייקר חדש ורצינו לשאול האם אפשר לתת לבננו שאינו שומר תורה ומצוות את הבלנדר הישן שלנו. אנו חוששים שהבן יכניס מזון בשרי לבלנדר ששימש עד עכשיו למאכלים חלביים. היחסים עם הבן מעט מורכבים, ולכן לא שייך לבקש ממנו להקפיד על כך. תודה

תשובה:

שלם לכם,

אני מבינה את מורכבות הסיטואציה שאתם מתארים, וכמוכם אנשים רבים מתמודדים אתה. יצירת קשרים עם מי שאינם שומרי מצוות ושמירה עליהם חשובה מאוד, ובוודאי שהקרבה והחום חשובים כפליים כאשר מדובר ביחסים עם ילד שהפסיק לשמור מצוות. על כן יש צורך לברר כיצד לשמור עליו מבלי לוותר על הקיום ההלכתי שלנו, וחשוב לפנות ולברר כיצד לפעול. אני מאחלת  שתגיעו בקרוב ליום של השבת לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם.

היסוד ההלכתי שיש לברר כדי לענות על שאלתכם הוא האם בנתינת הבלנדר ישנו איסור של – לפני עיוור לא תיתן מכשול? כלומר, האם עצם מעשה הנתינה שלכם יביא את בנכם להיכשל בביצוע עבירה?

אמנם איסור ההכשלה הנו איסור מהתורה, אולם הגמרא מבארת (ע"ז ו ע"ב) שאיסור זה הוא רק במצב של "תרי עברי נהרא" (שני עברי הנהר), זאת אומרת, שללא עזרת המכשיל אין הנכשל יכול להגיע אל האיסור, כמו נזיר העומד על שפת נהר וכוס היין נמצאת מעברו השני של הנהר, וללא הושטת הכוס ע"י אדם שלישי לא יוכל הנזיר לשתותה.

יחד עם זאת, כאשר מסייעים לאדם אחר לעבור עבירה בפועל ואין מדובר בשני עברי הנהר, זהו איסור מדרבנן (תוס' שבת ג ע"א). לכן נאסר למכור כלי עבודה חקלאיים בשנת השמיטה לאדם החשוד שיעבוד בשדהו, וזאת אף על פי שיכול לקנותם מנכרי (משניות שביעית פ"ה מ"ו). כל זה אמור כאשר החפץ נועד לאיסור בלבד, אך במצב שיכול לשמש גם להיתר (כדוגמת הבלנדר), אין האיסור חל (סוף המשנה שם), ובכל מקום שניתן לתלות בהיתר, תולים (ע"ז דף טו ע"ב).

במקרה המדובר אתם אינכם הגורמים לביצוע האיסור, ואם הבן רוצה להטריף, יוא יעשה זאת בכל כלי, גם בחדש, ואינו זקוק לעזרתכם. גם איסור דרבנן אין מכיוון שהכלי משמש גם להיתר. 

ברצוני לענות בקצרה לחשש לאיסורי הכשרות שהעליתם בשאלתכם. החשש לשימוש אסור בבלנדר הוא מאוד רחוק מכיוון שרוב השימוש בבלנדר הוא למאכלים קרים. רק במצב שהבן יעביר מאכל בשרי רותח מסיר שעמד על האש לתוך מכל הבלנדר, ושהשהו בתוכו מאכל חלבי למשך יממה, תיווצר בעיה הלכתית (שו"ע יו"ד סימן סח סעיף יא, וסימן קה סעיף ב). לכן אין מקום לחשוש לכך.

למסקנה: החשש שהבן ייכשל באיסור במקרה זה הוא רחוק, ואף אם חלילה יבשל הבן בשר בחלב, אין במעשה מסירת הכלי הכשלה או סיוע לדבר עבירה. מכיוון שהיחסים בינכם ההורים ובין הבן מורכבים, ויש בנתינת הבלנדר צעד קטן של התקרבות וחיזוק הקשר בין הצדדים, חשוב עוד יותר לנקוט בהיתר. והאמת והשלום אהבו.

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן