לכבוד הרבנית היקרה שלום וברכה!
במשפחתי המורחבת והמצומצמת יש בעיה של פלאפונים לא כשרים ללא הגנה. אך לי יש פלאפון לא כשר עם הגנה. בהגנה יש אפשרות להוריד דברים שעובדים עם אינטרנט ללא אינטרנט כגון: וואצפ.
וזאת הדרך שלי לתקשר עם המשפחה.
האם אני יכולה להשתמש בוואצפ או לא?
ואם אפשר לקחת בחשבון שיש לי בבית אמא חולה במחלה כבר המון שנים והיא במצב קשה.
ויש לי אח עם תסמונת דאון…
וגם אני עברתי חיים נורא לא פשוטים:
בגיל 4 ניכוותי ברמה 3 עמוק!!! הכי קשה שיש ועד היום אני סובלת…
אם אפשר להתפלל על כל הבית לאחרונה כי המצב של אמא שלי מחמיר אז הבית כל הזמן במתח ויש פה עצבים מתיחות וחוסר נעימות לחיות אחד עם השני!!!
תתפללו עלינו
התשובה
יקרה,
אני מבינה מדברייך שאת מתמודדת עם נסיונות לא פשוטים. יחד עם זאת אני מזהה אצלך אמונה חזקה וחוסן. יהי רצון ותכונות אלו יעזרו לך להתמודד על הצד הטוב והנכון ביותר ושה' ישלח לך כוחות.
תקשורת שוטפת עם משפחתך נשמעת בשלב הזה דבר חיוני עבורך. לעניות דעתי השאלה אינה האם וואצאפ או אמצעי תקשורת אחרים הינם "מותרים" או לא, אלא כיצד את בוחרת לעשות שימוש באמצעים אלו. לדוגמא, במקום לשאול האם "מותר" להשתמש באינטרנט, יותר נכון לשאול "מה ואיך" משתמשים באינטרנט? האם נעיין באתרים שיש בהם חומרים תורניים? (כמו שאלתך זו שנשאלה בפורום שמעניק עזרה הלכתית לאלפי אנשים). או לקבלת מידע שימושי יומיומי? או שמא לעיון באתרים לא ראויים או לא צנועים? האם התקנו מערכת הגנה נגד אתרים לא מתאימים? וכדומה. לדוגמא מתוך חז"ל ראי בהרחבה.
וכך גם לגבי השימוש בוואצאפ, הבחירה בידייך לעשות בו שימוש "כשר" או שימוש "לא כשר". בחרי בתבונה באילו קבוצות בוואצאפ נכון להישאר חברה. אין צורך להישאר מחוברת לכל קבוצה אליה צירפו אותך, אם התכנים של הקבוצה אינם הולמים את השקפת עולמך.
מכיוון שיש אנשים שמרגישים שהם צריכים עזרה בשימוש נכון באמצעי התקשורת, יש אפשרות להיעזר במידת הצורך באדם קרוב. למשל, לתת לאדם קרוב גישה לפלאפון שלך לראות מה את עושה בו. וכך האדם יודע ש"מפקחים" עליו וזה יכול לעזור לו לשמור על עצמו יותר (כך לדוגמא יש הורים שכאשר נותנים לילדים שלהם פלאפון הם אומרים לילד שהם צריכים לתת להורה גישה חופשית לפלאפון).
בעניין המתח בבית, יתכן וכדאי לך לבדוק עם מישהו קרוב שמכיר את המשפחה כיצד ניתן לשפר את האווירה ואיך אפשר להגיע לשיח פתוח בנושא ואולי תצליחו למצוא את הדרך להחזיר את אווירת השלום לבית.
בברכת שלום ואחוה,
רחל וכטפוגל
הרחבה:
במדרש תנחומא (פרשת מצורע סימן ה) מסופר על רבי ינאי ששמע שרוכל מסתובב ומוכר את "סם החיים". ביקש רבי ינאי מהרוכל ללמוד ממנו מהו סם זה. התפעל הרוכל (וכן תלמידיו של רבי ינאי) שהוא לא הכיר מהו סם החיים. הראה לו הרוכל את הפסוק בתהילים (לד, יג-יד) "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב. נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה". לאחר שהלך הסביר רבי ינאי לתלמידיו שהכיר את הפסוק אך הרוכל ביררו בידו.
מסביר הרב אשר וייס במנחת אשר (ויקרא עמ' תעח) שההתפעלות של רבי ינאי היא מכך שדווקא רוכל הוא זה ש"לימד" אותו ששמירת הלשון היא סם החיים. שהרי רוכל הוא בד"כ אדם העובר בעיירות ושומע, ואוסף ומשתתף ברכילות. (רכילות מלשון רוכל). והחידוש הוא שאין זה מחוייב המציאות שאדם שנמצא במקום שבו מתאפשר לו לחטוא, אכן יחטא.
את הסיפור הזה הבאתי כאן כדי להדגים שהשימוש באמצעי התקשורת אכן יכול להיות פתח לשימוש לא הולם ואף לחטוא – אך הבחירה הינה ביד האדם כיצד הוא משתמש בהם לטוב ולא לרע.